Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
Wel, eigenlijk is er geen minimumleeftijd om op de passagiersstoel te zitten, op voorwaarde dat je kind wordt vastgemaakt zoals de wet het voorschrijft: Het is verboden een kind in een autozitje tegen de rijrichting in te zetten op een plaats die uitgerust is met een frontale airbag, tenzij deze uitgeschakeld is.
Vanaf 1,35 meter oftewel 135 centimeter mogen kinderen zelfstandig voorin de auto zitten. Ze zijn dan groot genoeg om een gordel te dragen. Is een kind kleiner dan 135cm? Dan is een kinderzitje verplicht.
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden. Dat geldt voor zowel zitverhogers mét als zonder rugleuning. Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten. Tot wanneer een zitverhoger verplicht is?
Iedereen die kleiner is dan 1,25 meter moet in een goedgekeurd kinderzitje zitten. Tot 1,35 meter is een zitverhoger verplicht.
In Nederland en België moeten kinderen tot een leeftijd van 12 jaar, of wanneer ze een lengte van 135 cm hebben bereikt, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet, in een autostoel of op een zitverhoger zitten.
Wat is i-Size? I-Size is een Europese veiligheidsnorm voor autostoelen die in juli 2013 van kracht werd (onderdeel van de ECE R129-verordening). Het is een garantie voor extra beveiliging in de auto.
Voor kinderen van ongeveer 3 tot 12 jaar: i-Size tussen 100 - 135 cm of groep 2/3 (van 15 tot 36 kg). Groep 2 (van 15 tot 25 kg) en groep 3 (vanaf 22 kg) worden bijna altijd gecombineerd in 1 autostoeltje. Dit soort autostoeltjes zijn zitting- of autostoelverhogers.
1. Bescherming aan de zijkanten. Een zitverhoger met rugleuning biedt altijd extra bescherming voor het bovenlichaam en het hoofd van je kindje bij zijdelingse botsingen. Als je kindje op een gewone zitverhoger- of kussen zit, wordt hij/zij bij een zijdelingse aanrijding niet beschermd.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
In Frankrijk is verplicht gebruik goedgekeurd en passend niet gebonden aan lengte van het kind maar aan de leeftijd. Kinderen tot 10 jaar dienen gebruik te maken van een dergelijk kinderbeveiligingsmiddel. Hoofdregel: Kinderen vanaf 10 jaar mogen voorin de auto worden vervoerd.
Verhoogkussens worden aanbevolen tussen 18 en 36 kilo, maar ook hier geldt dat het best is om uw kind zo lang mogelijk in een kinderstoeltje te vervoeren (zolang zijn hoofdje nog niet boven de rugleuning uitsteekt).
Hoe lang moet mijn kind achterwaarts reizen? i-Size-richtlijnen beschrijven dat kinderen door moeten gaan met achterwaarts reizen totdat ze ten minste 15 maanden zijn.
Kind in de auto: de regels
Kinderen kleiner dan 1,35 meter, moet je in een goedgekeurd kinderstoeltjes vervoeren. Het maakt daarbij niet uit of je kind voorin of achterin de auto zit. Kies voor een kinderstoeltje dat past bij de lengte en het gewicht van je kleine.
Vanaf november 2012 zijn Isofix en Top Tether bevestigingspunt verplicht bij nieuwe automodellen en vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto's die verkocht worden met Isofix en Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn. De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig.
Tot wanneer in een Maxi-Cosi? Volgens de R129 indeling zijn babyautostoeltjes dus geschikt voor kinderen van 45 tot 83 cm en een leeftijd van 0 tot 15 maanden. Maar het is heel goed mogelijk dat jouw kind al vóór de 15 maanden langer dan 83 cm is en niet meer goed in de Maxi-Cosi past.
Omdat het autostoeltje met Isofix direct aan de auto vastklikt, zit er vaak minder speling in dit bevestigingssysteem dan bij het gebruik van een gordel. Dit is over het algemeen veiliger.
Alle nieuwe modellen van kinderzitjes worden in de auto vastgeklikt met een Isofix-systeem. Alle recente auto's zijn voorzien van Isofix-verankeringspunten tussen het zitgedeelte en de rugleuning van de zetels.
De Besafe iZi Kid X3 i-Size is een compacte groep 1 autostoel waarin je kleine achterwaarts vervoerd wordt. Het werd door de Consumentenbond uitgeroepen tot 'Beste uit de test', onder andere vanwege de zeer hoge score voor veiligheid, zowel in de frontale botsing als de botsing van opzij.
i-Size is een Europese standaard voor de veiligheid van autostoeltjes en is ingesteld in 2013. De R129-/i-Size-standaard voor autostoeltjes is de nieuwste veiligheidsstandaard voor autostoeltjes. Waarin onderscheid i-Size zich van ECE R44? De oudere ECE R44-standaard is gebaseerd op het gewicht van je kind.
Waarom is achterwaarts reizen het veiligst voor baby's en jonge kinderen? Kinderen die voorwaarts gericht reizen, kunnen naar voren worden gelanceerd bij een frontale botsing. Dit leidt tot krachten op het fragiele hoofdje en nekje, wat kan leiden tot serieus letsel.
Voor- of achteruit? Voor de veiligheid van je baby is het het beste om hem zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren. Je baby kijkt dan dus achteruit, tegen de rijrichting in. Door deze positie hebben het hoofd en de nek van je kind meer steun bij een frontale botsing.
Veiliger voor hoofd en nek
Kinderen raken het vaakst gewond aan hoofd en nek door auto-ongelukken. In een achteruitkijkend zitje zijn de krachten op de nek van het kind bij een frontale botsing tot 5 keer kleiner dan in een vooruitkijkend zitje.