Je berekent je marktaandeel door je omzet van vorig jaar te delen door je bruikbare afzetmarkt van vorig jaar. Het percentage wat hieruit komt is je marktaandeel van vorig jaar.
Marktaandeel berekenen
Door het marktaandeel te berekenen kun je goed achterhalen wat de huidige positie is van een product/merk in de markt. Het marktaandeel wordt berekent door de omzet van een product(groep) of merk te delen door de totale omzet in de markt.
Je kunt het marktaandeel berekenen door jouw afzet of omzet in bijvoorbeeld die maand tijd af te zetten tegen de totale afzet of omzet aan fietsen in die periode. Werden er in een maand tijd 10.000 fietsen verkocht? Dan ben jij met 2.500 fietsen dus goed voor 25 procent van alle verkopen.
Marktaandeel Parfitt Collins
Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII: (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
Vermenigvuldig het aantal producten x verkoopprijs. Voorbeeld: u verkoopt per dag 3 laptops in uw computerwinkel x € 700 = € 2.100 x 6 dagen = € 12.600 per week x 48 weken = € 604.800 omzet per jaar En u verkoopt 2 tablets per dag x € 400 = € 800 x 6 dagen = € 4.800 x 48 weken = €230.400.
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Het relatieve marktaandeel wordt berekend door het eigen marktaandeel te delen door het marktaandeel van de grootste concurrent, om de verhouding tussen het eigen marktaandeel en die van de grootste concurrent te achterhalen.
Omzet is de term voor alle inkomsten van een bedrijf in een bepaalde periode. De hoogte is afhankelijk van het aantal verkochte producten en diensten (afzet) en de bijbehorende verkoopprijs.
Afzet is de hoeveelheid producten/diensten die een bedrijf in een bepaalde periode verkoopt. Omzet is het totale geldbedrag dat een bedrijf ontvangt voor de verkochte goederen/diensten in een bepaalde periode.
Een markt kan een plaats zijn waar kopers en verkopers fysiek aanwezig zijn (een weekmarkt, jaarmarkt of veemarkt), maar ook meer in abstracte zin, zoals de arbeidsmarkt (banen en vacatures), geldmarkt (krediet) of de markt waarin een bedrijf zich met een bepaald product of dienst begeeft.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.
In de BCG matrix worden marktgroei en marktaandeel van de producten (of dienst) van een bedrijf tegen elkaar afgezet. Hierdoor kan een bedrijf bepalen of ze moeten investeren in een product of juist moeten de-investeren, of zelfs helemaal met het product moeten stoppen.
Een marktleider is de organisatie die de markt aanvoert in een bepaald marktsegment. Doorgaans wordt hierbij specifiek gerefereerd aan het marktaandeel, maar soms wordt in uitzonderlijke gevallen ook een speler als marktleider beschouwd zonder dat deze het grootste marktaandeel heeft.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%.
Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
1. Walmart is veruit de grootste internationale supermarktketen. De netto winkelomzet van deze keten stond in 2019 op $503mld (€457,2mld).
Marktpenetratie is een groeistrategie waarbij je inzet op een groeiend aantal verkopen van bestaande producten in een bestaande markt. Deze strategie is een relatief veilige optie om je bedrijf te laten groeien.
De share of wallet is het percentage van de totale uitgaven dat de klant voor een specifiek onderdeel bij uw bedrijf besteedt.
Simpel gezegd bekijkt u bij 'marktpotentieel berekenen' welk gedeelte van de markt al klant bij u is en welk percentage van de markt nog niet. Zo weet u welke bedrijven uw product of dienst zouden kunnen afnemen, maar dat nog niet doen.