De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Er moet wel minstens 1 liter in de tank overblijven, zodat de wedstrijdjury nog een staal kan afnemen ter controle.
Banden en brandstof
Zo mag de coureur bijvoorbeeld geen brandstof tanken tijdens de race. Hij moet eindigen met de brandstof die hij aan het begin heeft getankt. Als de brandstof verbrandt, worden de auto's namelijk lichter en daar zouden coureurs op een slimme manier gebruik van kunnen maken.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Zodoende komen erachter dat Verstappen bijna 150.000 euro per dag verdient. Per uur is dat 6.200 euro en per minuut 103 euro.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Vanwege de regelveranderingen in 2026 willen merken als Audi en Porsche hun intrede gaan doen in de Formule 1, maar Kroon geeft duidelijk aan dat dit niet aan de orde is bij BMW. Het Duitse automerk blijft zich liever op andere races concentreren. De regels voor motoren veranderen met ingang van 2026.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Het meest uitdagende voor de remmen is bocht 3 waar de bolides van zo'n 320 km/u in slechts 2,28 seconden vertragen naar zo'n 95 km/u. Om dit te bereiken moet de coureur een kracht van 153 kg op het rempedaal loslaten en een remvertraging van 4,6 G ondergaan.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1,25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is. In 2003 werd het zogeheten Hans-systeem verplicht ter bescherming van mogelijk nekletsel.
Een degelijke motorhelm kost je al gauw een euro of 300, een F1-helm wordt al snel duurder dan 20.000 euro. En coureurs gebruiken er gerust 15 per seizoen!
De meeste coureurs kiezen er tegenwoordig voor om ieder jaar iets te veranderen aan hun helm. Hoe zien de helmen van de coureurs eruit voor het aankomende F1-seizoen 2023? Motorsport.com zet het voor je op een rij. Anno 2023 zijn de coureurs van hetzelfde team op een drietal manieren uit elkaar te houden.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV. Het was wel een beetje te verwachten dat de Fiat Multipla deze verkiezing zou winnen.
1: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut coupé (duurste auto van 2022) De duurste auto die verkocht is in 2022 leverde 129,99 miljoen euro op. Het exemplaar komt uit 1955.
De langzaamste auto: Dacia Spring (125 km/u)
Misschien is het maar goed ook dat je er niet heel hard mee kunt rijden.