Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren – namelijk dat een vliegtuig neerstort – dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Wat gebeurt er als er een vliegtuig neerstort? Vliegrampen zijn zeldzaam: gemiddeld gaat het maar bij één op de miljoen vluchten fout. Maar als het misgaat, zijn er soms veel slachtoffers te betreuren.
Maar goed, stel nou dat je tóch in een vliegtuigongeluk terechtkomt. Wat dan? Nou, vrees niet: de kans dat je er levend uitkomt, is alsnog heel erg groot. Het Amerikaanse Department of Transportation geeft aan dat sinds 1985 de overlevingskans op zo'n 95 procent ligt.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Onderzoek: KLM veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa, tweede wereldwijd. KLM was vorig jaar de veiligste luchtvaartmaatschappij in Europa en de op een na veiligste ter wereld. Die conclusie trekken experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec).
De gevaarlijkste plaatsen zijn die aan het gangpad achter in het midden van de cabine: daar sterft 44 procent van de passagiers. Komt het daadwerkelijk tot een crash, dan zit je het best bij de nooduitgang: simpelweg omdat je daar het snelst naar buiten kunt.
De European Transport Safety Council schat dat je 90% van de vliegtuigongelukken kan overleven, wat meer is dan de meeste mensen denken. Zo'n hoog overlevingscijfer komt door verbeteringen in structuren die botsingen beter aankunnen, de cabineomgeving en de crewopleiding.
Hoewel een vliegtuig er niet door uit de lucht zal vallen, vormt turbulentie toch een risicofactor tijdens het vliegen. Al was het maar door rondvliegende spullen in het vliegtuig wanneer de vlucht extra hobbelig wordt.
"Uit ervaring van piloten is gebleken dat de kans op turbulentie het grootste is wanneer het de eerste vlucht van de dag betreft", aldus Williams. "De eerste vlucht van de dag is namelijk een goede indicatie voor de piloten die volgen met wat voor type weer en luchtstromingen te maken hebben.
Wanneer een vliegtuig neerstort. staat deze vaak binnen enkele seconden stil. je lichaam heeft nog steeds die 900 KM/PH. omdat het lichaam door de riem, Schot of de stoel voor je word tegen gehouden.
Lange vleugels maken vliegtuigen groener
Bij een bepaalde snelheid, afhankelijk van de lengte van de vleugel, ontstaat er een soort resonantie tussen de vleugel en de lucht eromheen. Daardoor gaat de vleugel klapperen, en in het ergste geval kan hij afbreken.
21 december 1992: Een DC10 van Martinair met 340 mensen aan boord verongelukt bij de luchthaven van Faro in Portugal. Daardoor komen 56 passagiers om het leven. 15 juli 1996: Een Hercules-transportvliegtuig van de Koninklijke Landmacht stort neer op de vliegbasis Eindhoven.34 inzittenden komen om het leven.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Minder dan een echt zweefvliegtuig, maar al dalend kan een vliegtuig wel degelijk zweven. Dat is zo, maar een vliegtuig kan niet midden in de lucht stil blijven hangen en dan op dezelfde hoogte blijven.
Er wordt heel veel gevlogen in de wereld. In 2018 was er daardoor maar één dodelijk ongeluk per 3.000.000 (3 miljoen) vluchten. Dat getal is nog hoog vergeleken met de vorige jaren. In het jaar 2016 overleden slechts 6 mensen door een vliegtuigongeluk, en in het jaar 2017 13 mensen.
KLM was in 2021 Europa's veiligste luchtvaartmaatschappij. Dat stellen experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC). Wereldwijd moet KLM alleen Emirates voor zich dulden. Dat is zeer goed nieuws, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de Delftse Technische Universiteit.
“Moderne vliegtuigen zijn uitgerust met geavanceerde radarsystemen die met andere vliegtuigen communiceren en indien nodig instructies geven aan de piloten om de afstand tussen elkaar te vergroten en zo de kans op botsingen weg te nemen.”
Air Koryo, de staats luchtvaartmaatschappij van Noord-Korea wordt al jaren verkozen tot de slechtste luchtvaartmaatschappij ter wereld. En de enige luchtvaartmaatschappij die elk jaar slechts één ster krijgt van Skytrax.
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang!
De kans dat een vliegtuig neerstort is heel erg klein. Maar mocht er toch iets misgaan, dan kun je in het donker makkelijker de weg vinden naar buiten. Om je ogen te laten wennen aan het donker, zetten ze het licht daarom tijdens het landen en opstijgen alvast uit. Voor het geval het toch misgaat dus.