Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
Wereldwijd zijn er ieder jaar zo'n 1 240 000 verkeersdoden te betreuren, dat zijn bijna 3 400 slachtoffers of 7 propvolle Jumbo Jets per dag! Zeker 1 op de 200 wereldburgers overlijdt aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Automobilisten moeten bewuster worden van hun eigen rijgedrag. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is het merendeel van de verkeersongelukken, ruim 95 procent, rechtstreeks het gevolg van menselijk falen.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Overdreven en onaangepaste snelheid zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Internationaal wordt er over het algemeen van uitgegaan dat ongeveer een derde van de dodelijke ongevallen (mede) veroorzaakt wordt door overdreven of onaangepaste snelheid.
TNO heeft onderzoek gedaan naar de meest voorkomende verkeersongevallen: Achteraanrijding 51% Vooraanrijding 19% Kettingbotsing 15%
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
Uit een Brits onderzoek onder bijna 1400 automobilisten blijkt dat vrouwen een stuk beter rijden dan mannen. Automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
In 2020 maakte het CBS de Nederlandse cijfers bekend over het aantal verkeersslachtoffers in 2019. In 2019 kwamen 465 mannen om in het verkeer, hier tegenover stonden 196 vrouwen. Dit betekent dat het aandeel mannelijke verkeersslachtoffers rond de 70% ligt.
Op gemeentelijk niveau vonden er vorig jaar de meeste verkeersongelukken plaats in Rotterdam. Hier werden 6.280 verkeersongevallen geregistreerd waar een of meerdere verkeersdeelnemers bij betrokken waren. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van de politie en Rijkswaterstaat.
Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in de Verenigde Staten. Vorig jaar zijn in het verkeer maar liefst 42.915 mensen om het leven gekomen. Dat is een stijging van ruim 10 procent ten opzichte van 2019. Het aantal verkeersdoden is de laatste zestien jaar niet zo hoog geweest.
IJsland staat al sinds 2008 op de eerste plaats in de lijst van veiligste landen ter wereld (niet perse in het geval van oorlog). IJsland is een eiland ver weg van de rest van de wereld. Mocht het toch betrokken raken bij een oorlog dan biedt het bergachtige landschap strategische bescherming.
Nederland krijgt gemiddeld een 7,5. Dat is een cijfer gebaseerd op onder meer verkeer (7,0), veiligheid (9,2), extra diensten als tankstations en parkeerplaatsen langs de weg (5,9) en kwaliteit van de wegen (9,1). Amsterdam krijgt ook een 7,5, maar is niet de beste stad op gebied van wegen.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld. Dat staat in het Global Competitiveness Index 2018 van het World Economic Forum, een jaarlijkse graadmeter voor de internationale concurrentiepositie van 140 landen. Op het gebied van bereikbaarheid scoort ons land echter vrij laag.
Vrouwen kunnen beter autorijden dan mannen. Zeg nooit meer “t 'Is weer een vrouw”, want onderzoek van Vias Institute toont aan dat vrouwen juist beter kunnen autorijden dan mannen. Vrouwelijke chauffeurs geven hun mannelijke tegenhangers zelfs op verschillende manieren het nakijken.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.