De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
Wat zijn dodehoekongevallen? De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (alles wat de bestuurder rechtstreeks door de ramen ziet) of indirect zicht heeft (alles wat de bestuurder onrechtstreeks ziet met behulp van spiegels en/of camera's).
Dode hoek achteraan
Net achter het voertuig kan men een gebied niet zien. Bij personenwagens is dit gebied beperkt omdat men door de achterruit kan kijken. Alleen het gebied onder het zichtveld door de achterruit is dan een dode hoek.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Vier fikse dode hoeken. Een vrachtauto heeft forse dode hoeken. Gebieden rond de truck dus waar de chauffeur vanaf de bestuurdersstoel niet kan zien of er zich iets of iemand bevindt.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
Dit systeem maakt gebruik van een dode hoek sensor links en rechts die achter het achterwiel in de zijkant van de bumper gemonteerd wordt. Tijdens inhalen, parkeren, of ingehaald worden kijken de sensoren in de dode hoeken of er een ander voertuig, object, fietser, wandelaar, muurtje, pilaar e.d. aanwezig is.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
De zelfklevende spiegel kan eenvoudig in de rechterhoek van de linker buitenspiegel geplakt worden. De dodehoekspiegel is verstelbaar en kan nadat deze geplaatst is nog aangepast worden.
Het tegenovergestelde, passieve dodehoekbewaking , betekent - wacht erop - in de zijspiegel kijken. Net zoals de namen variëren, zo ook de uitvoering. Sommige detecteren auto's pas als ze uw achterbumper overlappen (dat wil zeggen, al naast u), terwijl andere auto's detecteren met een afstand van 3-5 autolengtes.
Met Side Assist, op onze oudere modellen ook wel Blind Spot Sensor genoemd, heb je een extra paar ogen om de dode hoek mee in de gaten te houden. Het systeem helpt je om het inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan licht er een lampje op in je spiegel.
Blijf altijd rechts achter de vrachtwagen en zorg dat je de chauffeur via zijn buitenspiegel kan zien, dan ziet hij jou ook.
De vrachtwagens beschikken over een trottoirspiegel (links en rechts). Daardoor wordt een strook van ongeveer 2 meter (op grondniveau) zichtbaar. Er blijft echter een verder afgelegen gebied onzichtbaar. Het gebied dat niet wordt bestreken door de hoofdspiegel, de breedtespiegel en de dodehoekspiegel (bij benadering).
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur moet veel spiegels in de gaten houden. Daarnaast moet hij rekening houden met de weer- en verkeersomstandigheden. Hoe goed hij ook zijn best doet, hij ziet lang niet altijd alles. Daarom is het van belang dat andere verkeersdeelnemers hier ook rekening mee houden.
Instappen auto
Terwijl je naar de auto loopt, bekijk je alvast de omgeving en bepaal je hoe je het beste weg kunt rijden. Loop om de auto heen, tegen het verkeer in, naar het portier. Zo kun je goed reageren als er iets aan komt. Open het portier zo ver als nodig, stap in en sluit het portier.
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie op een hoogte tussen 90 en 150 centimeter boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 meter vanaf de voorkant van het voertuig.
Vanaf 1 januari 2021 is een dode hoek sticker in Frankrijk verplicht op trucks, combinaties, touringcars en campers. Deze dode hoek (Angles Morts) markering is verplicht gemaakt om het verkeer veiliger te maken.