Motorrijders groeten elkaar altijd. Dit doen ze door hun linkerhand even op te steken.Vaak maken ze er ook een V-teken bij. Deze zogenaamde 'bikersgroet' werd bedacht door Barry Sheene, een bekende motorcoureur uit de jaren 70.
Meest voorkomende motorgroet is de moedergroet: linkerhand gestrekt links naast je stuur – arm volledig of deels strekken en handpalm wijst in de richting van de andere motorrijder. Eventueel 2 twee vingers uitsteken, zoals een peace teken, of de vingers licht gebogen alsof je een hand geeft. Handig bij hoge snelheid!
Daarom zie je ook motorrijders die een 'voetkick' geven. Ze steken dan hun voet uit om te groeten omdat een handgebaar onmogelijk is. Voor veel automobilisten is dit niet bekend (waardoor het eigenlijk dus ook onzinnig is), maar als jij in de file ruimte maakt dan steken motorrijders soms als dank hun been even uit.
Schakelen op een motor met koppelingshendel
De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling. De overige versnellingen bereik je door je voet naar boven te bewegen.
Uitrusting die een motor moet hebben
goed werkende remmen;een voertuigidentificatienummer (VIN);goed werkende verlichting;rode en witte/gele reflectoren.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Volgens onderzoekbureau SWOV is het 25 keer gevaarlijker dan autorijden. Jaarlijks vallen er zo'n 80 doden onder motorrijders. Ter vergelijking: er overlijden ieder jaar zo'n 250 automobilisten. Maar er rijden natuurlijk veel meer auto's rond.
1e versnelling: Gebruikt bij het starten vanuit stilstand, geschikt voor snelheden tot 10-20 km/u. 2e versnelling: Geschikt voor snelheden tussen 20-40 km/u. 3e versnelling: Optimaal voor snelheden tussen 40-60 km/u. 4e versnelling: Gebruik deze versnelling bij snelheden van 60-80 km/u.
Voordat je gaat terugschakelen begin je altijd eerst met snelheid aanpassen, dus gas los laten (de auto gaat afremmen op de motor), daarna remmen met het rempedaal (remsysteem) en als laatste moet je het koppelingspedaal intrappen om te kunnen terugschakelen naar een lagere versnelling.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden. Een navigatiesysteem kan je helpen bij het vinden van de weg.
Motor communicatie gebeurt vaak met een motor intercom of motor headset. Dit zijn motor communicatie systemen die kunnen worden ingebouwd in de meeste motorhelmen. Vaak hebben motorhelmen een holle ruimte waarin je motor headsets kan plaatsen. Motor communicatie systemen werken voornamelijk op Bluetooth.
Totaal 9 procent motorrijders
In 2021 was 7% van de doden een voetganger, 5% een berijder van een scootmobiel en 2% een inzittende van een vracht- of bestelauto. Bron: SWOV-factsheet, april 2022.
Een van de meest opvallende, die ook voor niet motorrijders opvalt, is de "Biker Wave", de groet tussen motorrijders. Een traditie die al tenminste 120 jaar bestaat. Het is een gebaar van erkenning, van vriendschap, een gebaar dat we naar elkaar maken, omdat we deel uitmaken van een gemeenschap.
Check je salaris!
De meerderheid van Bestuurders van motorrijwielen verdient een salaris tussen € 1.332 en € 3.012 per maand in 2024. Een maandloon voor beginnende Bestuurders van motorrijwielen varieert van € 1.332 tot € 2.026. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.603 en € 2.348 per maand liggen.
Motorrijders halen de file tussen de rijstroken in. Wanneer u op het midden van de rijstrook rijdt, hebben motorrijders voldoende ruimte om in te halen. U kunt ze eventueel wat meer ruimte geven door bijvoorbeeld naar rechts uit te wijken als u op de rechter rijstrook zit.
Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord kan gegeven worden door mogelijke problemen te ontkrachten die het tot zijn gevolg zou hebben.
Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.
Stappen om sneller te leren schakelen
Maar doe wel net alsof de motor aan staat en je rijdt. Trap het koppelingspedaal in en zet de versnellingspook in de 1e versnelling. Om het zo realistisch mogelijk te maken; laat het koppelingspedaal in 3 seconden helemaal omhoog komen.
Te vroeg of te laat schakelen
Bij het opschakelen wordt er soms een tijdje niet gereageerd. Dit komt omdat de transmissie op het moment van opschakeling synchroniseert naar een hogere versnelling, maar bij het accelereren wil de transmissie alleen naar een lage versnelling schakelen. Dit veroorzaakt dan een vertraging.
De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.
Om direct met de deur in huis te vallen: ja, motorrijden is zwaar. Maar het goede nieuws is dat de mate waarin dit effect heeft op je gemoedstoestand afneemt naarmate je vaker motorrijdt. Hoe vaker je rijdt, hoe normaler het wordt. De meeste motorrijders zullen het beamen dat motorrijden af en toe echt hard werken is.
Er zijn drie A-rijbewijzen. Wanneer je 18 jaar oud bent mag je het A1 rijbewijs halen, goed om een motor uit te zoeken met een maximaal vermogen van 11 kW. Om het A2-rijbewijs te halen moet je minimaal 20 jaar oud zijn, maar dan mag je wel op een motor met een vermogen van 35 kW.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.