Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig. In steeds meer landen rijden alle treinen op groene stroom. Zo wordt een treinreis mogelijk met 100% minder CO2-uitstoot dan vliegen.
Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom. Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Een elektrische trein verbruikt 2 gram CO2 per kilometer, een elektrische auto 54 gram, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149. Een bus, tram of metro is weliswaar zuiniger dan een auto, maar stoot volgens Milieucentraal wel 96 gram CO2 per kilometer uit.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot.
Volgens Milieu Centraal is een vliegreis twee tot vier keer zo vervuilend als dezelfde trip met de auto, maar stop je de cijfers in een CO2-calculator dan blijkt het verschil veel kleiner voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk, toch de favoriete zomerbestemming van veel Nederlanders.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Transport, vliegtuigen
Het is bekend dat vliegen veel CO2 uitstoot, en vanwege de miljoenen vluchten staat deze vorm van transport hoog op de lijst van de grootste uitstoters van CO2. Hoeveel CO2 stoten vliegtuigen uit: 900 miljoen ton CO2 per jaar.
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Wat maakt een product duurzaam
Als eerste zal het product lang mee moeten gaan. Wanneer het product namelijk lang mee gaat, hoef je het niet snel opnieuw te kopen en worden er dus minder grondstoffen verbruikt. Daarnaast is het product ook op een mensvriendelijke manier gemaakt.
Voor de meeste treinen is dat in Nederland 1500 volt gelijkspanning. De Hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuweroute gebruiken 25 kilovolt wisselspanning met 50 hertz. De hoogste magnetische veldsterktes treden op bij het passeren van een trein, dit zijn extreem-laagfrequente velden (wisselvelden).
De vervoerkeuzes voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, winkelen, vrijetijdsbesteding, familiebezoek of vakanties hebben dus invloed op het klimaat (Milieu Centraal, 2021a). De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Hoe vaak stort er een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Turbulentie is vervelend voor passagiers, maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Maar door het zo te omschrijven wakker je angst aan, zegt hij. “Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig.
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid: 'De veiligste plek is in het midden. ' Pieter Hofstra. Tweede-Kamerlid voor de VVD: 'De klassieke regel is: bij stoptreinen voorin gaan zitten en bij sneltreinen achterin.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in.
Allereerst toch duurzaamheid. Vliegtuigen stoten enorme hoeveelheden CO2 uit, wat een belangrijke bijdrage levert aan het klimaatprobleem. Treinen rijden vaak op elektriciteit, en daarmee produceren ze veel minder uitstoot.
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Een gemiddelde vliegvakantie van Nederlanders heeft een soortgelijke uitstoot, maar duurt zo'n 10 dagen. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit.
Er zijn natuurlijk heel veel calculaties gemaakt om dat allemaal te berekenen, en de uitkomst verschilt ook per land. Maar gemiddeld is de bus ongeveer net zo duurzaam als de trein, als je met hun hele “leven” rekening houdt.