Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
Deze stof is niet giftig en kleurloos. Daarnaast is dichloordifluormethaan onbrandbaar en is het gas vloeibaar gemaakt. Het is een inert gas dat zwaarder is dan lucht.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Toxicologen en longspecialisten zijn het er al langer over eens: airconditioning is eigenlijk helemaal niet ongezond. Je kunt er dan ook niet ziek van worden. Het is wel waar dat je kans loopt op een infectie als je je airco foutief gebruikt.
Schadelijk voor de gezondheid van Dampen zijn zwaarder dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door de mens vermindering van luchtzuurstof. Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
Freon was zeer veilig, niet brandbaar noch giftig. Het werd zelfs gebruikt om branden te blussen. Voordat cfk's verboden werden, kostte freon ongeveer drie Amerikaanse dollar per kilogram en was dus zeer goedkoop. Sindsdien is het echter zeer moeilijk om op een milieuvriendelijke manier van freon af te raken.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Wanneer de verdamper en filters niet regelmatig worden schoongemaakt, stapelen de bacteriën en schimmels zich op en die worden dan samen met de koude lucht verspreid in de ruimte. Daar kun je keelpijn van krijgen, geïrriteerde luchtwegen en tranende ogen.
Het middel wordt aangeduid als niet brandbaar en niet giftig. De bij R22 gebruikte pakkingen zijn compatibel met R453A. In tegenstelling tot enkele andere alternatieve freonen hoeven ook expansieventielen, leidingwerk en olie niet vervangen te worden. Vervangen van R22 in bestaande koelinstallaties gaat zo eenvoudig.
Vanwege hun lage kookpunten ver- dampen ze gemakkelijk en koelen daarbij sterk af. De dampen zijn zwaarder dan lucht. Bij een gebrekkige ventilatie kunnen ze daardoor dicht bij de grond hoge concentraties vormen. Alle genoemde koudemiddelen vertonen een uiterst geringe toxiciteit (giftigheid).
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
BELANGRIJKSTE GEVAREN : Schadelijk voor de gezondheid Vloeibaar gas : van de mens : Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden. Dampen zijn zwaarden dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door Vermindering van luchtzuurstof.
Het koudemiddel R32 (difluormethaan, CH2F2) wordt al vele jaren toegepast als een component van het koudemiddel R410A. R32 behoort tot de groep HFK-koudemiddelen.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Klimaatimpact koudemiddel
Het koudemiddel in airco's zorgt ervoor dat het apparaat de lucht kan koelen. Meestal worden hiervoor fluorkoolwaterstoffen gebruikt, HFK's (bijvoorbeeld R410). Dat zijn sterke broeikasgassen met een grote klimaatimpact, vaak wel 2.000 keer zoveel als CO2.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt. Hierdoor krijgt het gas een hoge druk (10 – 25 bar).
Airco bijvullen kosten
Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 230,-. Je airco wordt dan gevuld met maximaal 350 gram koudemiddel. In de meeste gevallen zal dit ruim voldoende zijn.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Koelvloeistof die uit een koelkast lekt, is erg giftig en kankerverwekkend. AL daarom al is het van belang om de koelkast snel te repareren! Koelvloeistof bestaat voor de ene helft uit water en voor de andere helft uit antivriesvloeistof en toegevoegde stoffen.
R32 bestaat voor 50% uit het mengsel dat wordt gebruikt om R410A te maken, maar heeft een lager GWP en dus minder impact op de opwarming van de aarde. R32 is een koudemiddel met lage ontvlambaarheid.