Het repareren van ondiepe krassen in de gelcoat is een vrij simpele reparatie. Je kunt de krassen er gewoon uit schuren en het oppervlak vervolgens polijsten om de kras weg te werken. Hierna kun je de resterende schuurkrasjes polijsten met polijstpasta grof en fijn.
Weersta de neiging om het glad te strijken, het is geen verf. En er moet juist een kleine kop op liggen (fig. 7), want het spul krimpt een beetje tijdens het uitharden, en het moet ook nog vlak geschuurd worden. Alhoewel de aangemaakte gelcoat na 10 minuten min of meer uitgehard is, kunt u het beste een dag wachten.
Bij een polyester reparatie worden alle beschadigde vezels weggehaald, en het laminaat weer volledig terug opgebouwd door met polyesterhars en glasvezelmat te lamineren. Vervolgens wordt de reparatie afgewerkt.
Scheuren herstel je eenvoudig herstellen door een pasta aan te maken van polyester lamineerhars en glasvezels. Voeg circa 2% verharder en de glasvezels toe aan de basis van de polyester lamineerhars. Meng het geheel goed door, zodat het een spatelbare pasta wordt. Vul de scheur nu met de pasta en strijk dit goed uit.
Polyester aflakken
Bij een goede kwaliteit gelcoat (geen scheurtjes) kan eventueel na goed schuren een twee-component (poly-urethaan) aflak rechtstreeks worden aangebracht. Een één-component aflak heeft voor de hechting een primer nodig. Het beste is om minstens twee lagen aflak op het polyester aan te brengen.
De dikte van de laklaag op een stalen ondergrond is gemiddeld ongeveer 0,2 mm dik waarbij een gelcoat laag op polyester gemiddeld 0,4 tot 0,7 mm dik is. Deze cijfers zijn niet 1 op 1 te vergelijken vanwege de hardheid van de ondergronden, maar geeft wel weer dat 0,4 tot 0,7 mm gelcoat een aardige beschermlaag vormt.
Zwarte Superlijm of Grijze Superlijm
Vul de scheur of het gat in het kunststof met de gewenste kleur Vulmiddel & Versterkingsmiddel en druppel er Superlijm & Activator op om een supersnelle en supersterke reparatie van kunststof in het zwart of grijs te lijmen.
Epoxyplamuren: EP-Plamuur is een smeuïge, krimpvrij uithardende vul- en rijplamuur op basis van een twee componenten epoxyhars. EP-Plamuur is goed schuurbaar en heeft een korte uithardingstijd. Geschikt voor vullen en lijmen van o.a. hout, metaal, GVK, schuim enz.
De epoxylijm heeft een zeer goede hechting en vertoont vrijwel geen krimp. Door de dikte kan de lijm aangebracht worden zonder dat deze uitzakt. De twee componenten lijm kan gebruikt worden op staal, aluminium, steen, beton, hout, polyester en epoxy. Epoxy Tix is bestand tegen water en vele andere chemische stoffen.
Wij adviseren twee lagen aan te brengen. Hierdoor voorkomt men dunne plekken in de gelcoat. Kwaststrepen, zakkers en dunne plekken blijven veelal zichtbaar in het eindproduct.
Gelcoat verwijder je met een fiberschijf inclusief adapter om de schijf op een slijptol te monteren. Draag wel een goed stofmasker en zorg voor goede ventilatie of doe het buiten. Voor grotere boten of professionals adviseren wij om gebruik te maken van een Tercoo roterende straler met afstandhouder en stofkap.
Verwerking van epoxy bij lage en hoge temperaturen
De uitharding stopt als de temperatuur onder nul is. Gaat de temperatuur weer omhoog dan gaat de epoxy weer uitharden. Als de temperatuur boven de 25 graden stijgt zal de verwerkingstijd van de epoxy een stuk korter zijn.
Handmatig verwerk je het product met een microvezeldoek of met de hand poetspads. Doe hiervoor een beetje M4 op het doek en breng het aan op het oppervlak. Wrijf hierna met ronde bewegingen het product in de lak. Doe dit totdat het product verdwenen is.
Polyester boot poetsen
Gebruik voor het schoonmaken van de boot lauw water en een daarvoor bestemd reinigingsmiddel, zoals Riwax boatclean. Ook kan je allerlei extra schoonmaakhulpmiddelen gebruiken om de klus sneller te klaren. Denk hierbij aan een poetsmachine, wasborstel, microvezeldoek en spons.
Ooit had je boot een mooie, witte, polyester gelcoat romp. En deze is nu vergeeld door veroudering en vervuiling. Dan kan je de oplossing vinden met het Yachtcare product Antigilb. Deze vloeibare reiniger zorgt dat de verkleurde gelcoat terug wit van kleur komt.
Met epoxy plamuur dicht je gemakkelijk gaten en scheuren. Epoxy is een waterdicht materiaal, waardoor het ook goed te gebruiken is bij de reparatie van je boot. Epoxy plamuur hecht op verschillende soorten ondergronden, zoals hout, staal & polyester.
De 2 componenten epoxy Plamuur van EAZYFIX® is geschikt voor het snel repareren van kleine beschadigingen of oneffenheden in hout. Zo repareer je gemakkelijk scheuren, butsen en gaten in hout van deuren, vloeren, banken en trappen. Polyester plamuur gebruik je alleen binnen.
Verweerd Kunststof Reinigen
Reinigen van kunststof kan met warm water een allesreiniger. Met een zachte doek wordt vuil, vet en aanslag eenvoudig verwijderd. Zo krijg je er kleur en een mooie uitstraling voor terug.
Naast het lijmen van kunststof onderdelen kunt u met Laslijm.nl ook heel gemakkelijk scheuren en gaten opvullen/repareren in kunststof. U vult de scheur of het gat met de meegeleverde laspoeder en vervolgens drupt u een druppel lijm op het poeder waarna er een chemische reactie plaatsvindt.
Het gebarsten plastic lijmen. Gebruik plasticlijm om kleine barsten in plastic te repareren. Als je een barst in plastic dicht wilt maken, dan kun je plasticlijm gebruiken. Deze lijm is speciaal samengesteld om plastic oppervlakken te kunnen lijm.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Stap 1: Als je een polyester boot gaat schuren, werk dan altijd van een grove korrel naar een fijne korrel. Leg daarom verschillende soorten schuurpapier klaar. Stap 2: Afhankelijk van de conditie van het polyester begin je met een korrel van 1000 of 2000. Eindig met een korrel van 4000.