Artikel 83. Weggebruikers zijn ook verplicht te stoppen als het stopteken wordt getoond wordt dat bestaat uit een rode lamp of op een aangebrachte lichtbak aan een voertuig van de politie of weginspecteurs die werken bij Rijkswaterstaat. Op deze lichtbak staan dan de woorden “stop” of “stop politie”.
Als iemand verdachte is moet je accepteren dat iemand het stopteken negeert. De achterliggende gedachte bij het stopteken is dus bepalend, want als het wordt gegeven ter staandehouding van een verdachte hoeft deze er in principe geen gevolg aan te geven. In alle andere gevallen wel.
Een verdachte van een strafbaar feit is echter niet verplicht aan het stopteken van een opsporingsambtenaar gevolg te geven, omdat hij niet verplicht is om aan zijn staandehouding of aanhouding mee te werken. Hij is in dit geval dus niet strafbaar voor het negeren van het stopbevel via de stoptransparant.
De eerste aanwijzing is het algemeen stopteken. Je komt aanrijden en ziet de handpalm van de verkeersregelaar. Dit betekent dat het verkeerslicht voor jou op rood staat. Je mag als het verkeerslicht op rood staat ook niet links of rechts afslaan.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar. Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Rijtraining gebruik stoptransparant
Wanneer vanuit een dienstvoertuig doormiddel van een stoptransparant een stopteken wordt gegeven aan de bestuurder van een ander voertuig is dat feitelijk een vordering tot stilhouden.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.240 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.905 (laag) tot € 2.580 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Mogen verkeersregelaars ook boetes uitdelen? Hoewel een officiële verkeersregelaar een hoop bevoegdheden heeft, mag hij of zij jou geen bekeuring geven. Alleen de politie heeft namelijk de bevoegdheid tot het uitdelen van een boete als je de aanwijzingen niet opvolgt.
Wat zijn bevoegde personen? Denk aan politieagenten, maar ook brandweerlui of mensen van de civiele bescherming. Zij hebben het recht om het verkeer te regelen en verplicht op te volgen bevelen te geven. Die bevelen gaan voor op de voorrangsregels, verkeersborden en verkeerslichten.
De boete voor het negeren van een stopteken is overigens 110 Euro !
Handhavers moeten zich beperken tot strafbare feiten waarvoor zij binnen hun domein zijn aangewezen. Een leerplichtambtenaar is bijvoorbeeld niet bevoegd op te treden bij vernieling en een boswachter houdt zich niet bezig met controle van vervoersbewijzen.
Gevaarlijk rijgedrag is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW '94). Het artikel luidt als volgt: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Een gemiddelde agent schrijft per jaar driehonderd boetes uit. In totaal werden vorig jaar bijna elf miljoen bekeuringen uitgedeeld. Amsterdammers krijgen het vaakst een bon: anderhalve prent per inwoner per jaar. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag na eigen onderzoek.
Ja, een handhaver van het stadsdeel (herkenbaar aan het BOA-logo) mag een bekeuring geven. Dit is wat de handhaver mag doen: een proces-verbaal opmaken. een identiteitsbewijs vorderen voor het uitschrijven van een bekeuring.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
Verkeersregelaars en verkeersbrigadiers zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers.
Geheugensteuntje: het hesje van de verkeersbrigadier is helemaal oranje, die van een verkeersregelaar geel met oranje. Dan nog een uiterlijk verschil: verkeersbrigadiers zijn er al vanaf 10 jaar oud, maar beroepsverkeersregelaars moeten minimaal 18 zijn.
Een verkeersregelaar is af en toe nodig vooral wanneer de verkeerslichten niet werken. Hoe herken je een verkeersregelaar? Een verkeersregelaar draagt een gele jas. Maar de onderkant van zijn jas is oranje en hierop heb je een reflecterende driehoek.
De werkzaamheden als verkeersregelaar bestaan uit het begeleiden van verkeersstromen tijdens bouwwerkzaamheden en evenementen. Daarnaast geef je aanwijzingen aan verkeersdeelnemers en draag je bij aan de bereikbaarheid en gastvrijheid van een evenement.
Wat doet een BOA? De BOA reageert op meldingen en klachten over parkeren, overlast van dieren, belemmeringen van de openbare weg, lawaai, zwerfafval, hangjeugd, bomenkap, burenruzies enzovoorts. Hij rijdt ook patrouilles, soms samen met een wijkagent en kan parkeerboetes uitschrijven.
De boa heeft een specifieke, afgebakende taak waarvoor hij/zij kan worden opgeleid. Sommige boa's hebben ook politiebevoegdheden, zoals fouillering, en bij hoge uitzondering mogen ze gebruik maken van geweldsmiddelen zoals handboeien, wapenstok, pepperspray of een vuurwapen.
Veel mensen vragen zich af of een boa hetzelfde is als een handhaver. Het antwoord daarop is: ja. Een handhaver is een boa die voor de gemeente werkt en toezicht houdt op de lokale orde en veiligheid.
Strenge regels rond bevoegdheid
Zwaardere opsporingsbevoegdheden, zoals een telefoon tappen, iemand observeren of een woning doorzoeken (huiszoeking) mogen pas worden toegepast na toestemming van de officier van justitie of de rechter-commissaris.