Grote leiders inspireren niet alleen door hun sterke quotes, maar ook door hun daden. De meeste leiders zeggen dat integriteit belangrijk voor ze is, maar echt grote leiders laten hun daden voor zich spreken. Het is beter om zelf te laten zien wat voor gedrag je verwacht, dan dat je dat enkel in woorden uitdraagt.
Echte leiders zijn authentiek
Je ziet en hoort dat een echte leider geen toneel speelt. Ze zijn transparant, zeggen waar het op staat zonder ergens omheen te draaien. Gedragen zich zoals ze zijn, zonder zich te conformeren aan hoe ze denken dat anderen hen graag zien.
Een echte leider speelt geen toneel. Hij is authentiek en blijft altijd zichzelf. Tegenover klanten, collega's en partners is hij eerlijk, transparant en zegt hij waar het op staat. Hij gelooft oprecht in zijn doelen, maar durft zichzelf gerust in vraag te stellen.
Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties.
Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn.
formeel leiderschap
De leider legt aan belanghebbenden binnen en buiten de groep verantwoording af over de besluiten die hij of zij neemt. Deze vorm van leiderschap wordt formeel leiderschap genoemd en heeft nauwe connecties met hiërarchie, positie en formele macht.
De informele leider is open
Een visie hebben is een ding, haar helder communiceren een tweede. Om draagvlak in het team te krijgen, is het nodig dat de teamleden de missie begrijpen en zich erin kunnen vinden. Door open te zijn en je besluiten ter discussie te durven stellen, kom je niet zwak maar juist stevig over.
Een inspirerend leider: Kan anderen in beweging zetten, is gedreven en wordt gedreven door innerlijke drijfveren. Komt begeesterd en bezielend over. Beschikt over de kernkwaliteit inspirerend en dit is een aangeboren karaktertrek.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Praat met uw leidinggevende of werkgever. Praat met uw leidinggevende of werkgever over de werksfeer. Soms is dat genoeg om samen tot een oplossing te komen. Laat u niet onder druk zetten door uw werkgever om akkoord te gaan met bepaalde afspraken.
Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren. Deze leiders versterken motivatie, betrokkenheid en de prestaties van de organisatie. Slecht leiderschap kan desastreuze gevolgen hebben. Zo hebben mensen met een slechte baas 20 tot 40 procent vaker een hartaanval dan mensen met een goede baas.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Sturend gedrag
Dit houdt in dat jij als leidinggevende: Structureert; Je definieert de taak/het doel, geeft voorbeelden hoe een goede taakuitvoering er uit ziet, geeft aan hoe de resultaten worden gevolgd. Je vertelt wie, wat, wanneer en hoe iets moet gebeuren.
Een formele manier is bijvoorbeeld als je een ander met u aanspreekt en met meneer of mevrouw. Een informele manier is als je tegen iemand je zegt of bij de voornaam noemt. Formeel taalgebruik klinkt netter (of ouderwets). Informeel taalgebruik is wat losser.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Leiderschap is meer visionair denken, identificatie van middelen en het vermogen om de voortgang naar de visie te beheren. Management is de planning, organisatie en controle over werkzaamheden.