Kruisposten worden in een boekhouding gebruikt wanneer er tussen twee balansposten wordt geboekt. Zo blijft het geld tijdens de transactie zichtbaar in de administratie. De twee op kruisposten geboekte boekingen worden tegen elkaar 'weggekruist', vandaar de naam kruisposten.
“Kruisposten” is een grootboekrekening die wordt gebruikt om geld tussen de kas en de bank, of twee bankrekeningen onderling, uit te wisselen. Het gaat hierbij wel om rekeningen van jezelf, dus niet het overboeken van een geldbedrag naar de rekening van iemand anders.
Op de grootboekrekening 'kruisposten' worden alle verrichtingen geregistreerd tussen de kas en de bankrekening van het bedrijf of tussen de ene bankrekening en een andere bankrekening van hetzelfde bedrijf.
Wat is een tussenrekening? Een tussenrekening is een balansrekening en wordt gebruikt voor het verschuiven van geld. Dit doe je bijvoorbeeld als je geld overmaakt van de ene naar de andere rekening. Dit geld boek je dan op een tussenrekening omdat het niet is toegestaan dit geld direct te verplaatsen.
Wat is de betekenis van kruisposten? De grootboekrekening kruisposten wordt als tussenrekening gebruikt om interne overboekingen te doen. Overboekingen van je ene bankrekening naar je andere bankrekening worden via kruisposten geboekt. Ook overboekingen tussen kas en bank worden via de kruisposten gedaan.
In het zogenoemde 'memoriaal' worden incidentele boekingen gemaakt die niet kunnen worden gemaakt in een ander dagboek zoals het verkoopboek of het kasboek. Dit worden memoriaalboekingen genoemd. Het gaat dus om een journaalpost die niets te maken heeft met uitgaven, ontvangsten, inkoop of verkoop.
Wachtrekeningen worden gebruikt om bedragen te registreren die niet onmiddellijk kunnen worden toegewezen aan de juiste algemene rekening, bijvoorbeeld omdat het verantwoordingsstuk te weinig concrete informatie bevat. Ze moeten altijd worden gesaldeerd op balansdatum.
Btw-betaling verwerken in je boekhouding
Heb je geld moeten betalen bij de btw-aangifte, dan kies je voor Geld uitgegeven. Heb je btw ontvangen, kies dan voor Geld ontvangen. Kies als tegenrekening voor 1650 BTW R/C. Het openstaande bedrag is nu verwerkt op die grootboekrekening, zodat het saldo daar nu weer € 0,00 is.
Een rekening "Vraagposten" wordt ingezet om tijdelijk een mutatie op te boeken, waarvan nog niet direct duidelijk is op welke (grootboek)rekening deze mutatie betrekking heeft. Dit kan zowel door een boekhouder van een onderneming zelf als door een administratiekantoor.
De tegenrekening is een Nederlandse betaalrekening op naam van de rekeninghouder(s). Net als bij een spaarrekening mag u met een beleggingsrekening alleen geld overmaken naar uzelf. Een tegenrekening moet dus op naam staan van de rekeninghouder(s).
Verteer. Bijvoorbeeld de kosten van verteer. Deze zijn slechts beperkt aftrekbaar als zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting. Denk hierbij aan de kosten van voedsel, drank en genotsmiddelen.
Interne overboekingen zijn boekingen tussen je eigen rekeningen, zoals een overboeking van de rekening courant naar je spaarrekening.
De rubrieken 0, 1, 2, 3 en 7 zijn (meestal) balansrekeningen. De overige rubrieken (4, 5, 6, 8 en 9) zijn dan resultatenrekeningen, ook wel winst- verliesrekeningen (W&V) genoemd. De indeling van het rekeningschema is op vrijwillige basis in Nederland.
Het gaat hier om overboekingen van de ene bankrekening naar de andere. Ook overboekingen van de kas naar de bank of andersom worden op kruisposten geboekt. Middels een kruispost verwerk je overboekingen binnen de rubriek liquide middelen.
De inkopen die worden gedaan om door te verkopen of te produceren worden geboekt in de 7-rubriek. Binnen deze rubriek kan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende inkopen. Dit is heel erg bedrijfsafhankelijk hoe je dit onderscheid wilt maken. Dit is eigenlijk de tegen hanger van de inkoop rekeningen.
Een hulprekening is een rekening waarop je de toe- en afnames van het eigen vermogen boekt. Het zijn dus tijdelijke rekeningen die voor een bepaalde periode de plaats innemen van de rekening 'eigen vermogen'.
Als je de betaling van de inkomstenbelasting met zakelijk geld hebt gedaan dan is dit een privé-onttrekking. Je boekt deze afschrijving in het bankboek dan ook op de rubriek '0410 Privé' of als 'Privé-opname' via het tabblad 'Eigen rekening'.
Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen. Wanneer je gaat boekhouden in Ficsus.nl hoef je niet zelf een balans te maken.
De btw die je hebt afgedragen aan de Belastingdienst of hebt ontvangen van de Belastingdienst moet worden geboekt op een aparte grootboekrekening. Dit is in ons standaard rekeningschema de rekening 1684 (btw afdracht met functie 0 en balansrekening).
De rubriek 490'Over te dragen kosten' omvat de gedurende het boekjaar ingeboekte ontvangen facturen of aanrekeningen inzake diensten en prestaties of subsidies die hetzij geheel, hetzij voor een pro rata betrekking hebben op één of meer volgende boekjaren.
Het totaal van alle nog op te stellen facturen wordt op de speciale rekening 404 'te innen opbrengsten' geboekt en wordt in rekening gebracht voor het bepalen van de omzet van dit boekjaar.
Een memoriaalboeking doe je altijd op een bepaalde datum. Daarnaast voer je 2 of meer regels in met elk een debet of credit bedrag. De categorie per regel bepaalt waar je de bedragen in je boekhouding terug kunt vinden, bijvoorbeeld op de resultatenrekening of de balans.
Een memoriaalboeking is een boeking die niks te maken heeft met uitgaven, met verkoop of met de ontvangst van geld. Het gaat er om dat een boeking waar je in de praktijk niks van ziet. Je kunt hierbij denken aan de hierboven genoemde afsluiting van een jaar, maar je kunt ook denken aan afschrijvingen.
Het memoriaal is een apart deel van de boekhouding waarin je diverse en incidentele posten bijhoudt. Het gaat om transacties die je uitzonderlijk gebruikt en die je niet eenvoudig in een van je andere boeken kan onderbrengen.