Een moer is een metalen, houten of kunststoffen ring, met meestal een zeshoekige of vierkante omtrek; en een holte die van schroefdraad voorzien is. In combinatie met een bout, draadeind of een ander voorwerp waarop schroefdraad is aangebracht, is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Hoe bevestigt u een borgmoer? Wanneer u een borgmoer wilt bevestigen, is het allereerst belangrijk om de moer in de juiste richting te plaatsen: de zijde met de nylon kraag dient als laatste over de bout gedraaid te worden. Voor een optimaal resultaat mag de nylon kraag ook niet beschadigd zijn.
Een ring, sluitring of carrosseriering (in Vlaanderen ook bekend als rondel) is een vlak voorwerp met een gat in het midden dat over een schroef of draadeind past en dat onder een schroef, bout of moer wordt geplaatst.
Borgmoeren zijn moeren waarvan de zijkanten een zeskant vormen en aan de bovenkant zit een nylon ring. Zelfborgende zeskantmoeren worden borgmoeren genoemd. De kunststof ring, ook wel 'binnenkraag' genoemd, zorgt ervoor dat de bout niet los trilt. De kunststof borging zet zichzelf vast op de bout bij het vastdraaien.
Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de bout-moer verbinding lostrilt. Je kunt ook een borgmoer gebruiken in plaats van een gewone moer om de verbinding extra te beveiligen tegen lostrillen.
Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.
Als je een borgring met tanden verwijdert, plaatst je de kop van de schroevendraaier onder een tand en duw je hem omhoog, zo nodig met meer tanden. Voor andere ringen plaatst je de kop van de schroevendraaier onder de ring en duw je hem omhoog.
Borgmoeren zijn moeren met een veiligheid. Dit is een veiligheid die ervoor zorgt dat de moer niet zomaar los kan raken. Dit maakt dit model zeer geschikt om te gebruiken bij bevestigingen waar veel trillingen zijn. Er zijn ook borgmoeren te bestellen die voorzien zijn van een blauwe ring.
Het zit namelijk nogal vast, en wil nix forceren. linksom. dus tegen de klok in (=linksom)? linksom.
De Sluitring voorkomt dat de constuctie beschadigd bij het aandraaien. De Carrosserieringen verdeelt de kracht van de bevestiging op een groter oppervlak. De Carrosseriering in dunne uitvoering is minder geschikt voor buiten, vanwege het dunne zinklaagje.
U kunt de juiste afmeting voor uw sluitring eenvoudig zelf berekenen. Vermenigvuldig de diameter van de moer of bout met twee en u weet de afmeting voor uw sluitring in millimeters. De diameter van de ring is altijd ongeveer twee keer de grootte van het gat in de ring.
Een moer is een metalen, houten of kunststoffen ring, met meestal een zeshoekige of vierkante omtrek; en een holte die van schroefdraad voorzien is. In combinatie met een bout, draadeind of een ander voorwerp waarop schroefdraad is aangebracht, is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.
Ze beschikken beiden over een kop. Maar er is een verschil: Een schroef wordt middels een uitsparing in de kop aangedraaid, een uitsparing is bijvoorbeel torx. Een bout wordt aangedraaid door aan het uiteinde op het schroefdraad een moer te bevestigen.
Een koppelmoer, verbindingsmoer of verlengmoer is bedoeld om draadeinden en draadstangen met elkaar te verbinden, wat mogelijk is doordat de holte van de moer is voorzien van schroefdraad.
Als er maar één sluitring wordt gebruikt met een moer/bout, gaat deze meestal aan de kant van de moer. De moer is in de meeste omstandigheden beweeglijker, en wordt meestal gedraaid om de assemblage aan te spannen. De ring helpt schade aan het oppervlak van het te bevestigen object te voorkomen.
Lostrillen kan onder meer worden voorkomen door borgmiddelen toe te passen. Voorbeelden hiervan zijn bouten en moeren die zijn voorzien van een kunststof laag, of geheel metalen schroefdraadelementen met van een mechanische locking, zoals de veelgebruikte Helicoil Plus Screwlock van Böllhoff.
Loctite is een Amerikaanse producent van lijmen opgericht in 1953. De belangrijkste lijmen die geproduceerd worden zijn metaallijmen. In 1997 werd het bedrijf overgenomen door Henkel, bij de overname is men Loctite als merknaam blijven gebruiken. Loctite is gestart en heeft zijn naam gemaakt met metaallijmen.
LOCTITE Rood Schroefdraadborgmiddel heeft de hoogste sterkte. Dit product hardt volledig uit binnen de 24 uur en is verkrijgbaar als vloeistof en als halfvaste anaerobe lijm.
De bout losdraaien met een sleutel of tang. Spuit kruipolie onder de kop van de bout en rondom de moer. Kruipolie als WD-40 druppelt onder de kop van de bout en onder de moer, en helpt om het schroefdraad op de bout te smeren. Zo kun je de bout gemakkelijker losdraaien, vooral wanneer hij vastgeroest is.
Als het een borgring is met 2 gaatjes aan het uiteinde, moet je daar een speciale tang voor gebruiken. Zulke tangen gaan naar buiten open als je ze indrukt (dus precies andersom als normale tangen) en heeft een 90 graden gebogen bek met twee dunne stafjes erop.
Plaats een veerring aan de moerzijde om te voorkomen dat de verbinding lostrilt. Plaats op de kop een passende sleutel voor het aandraaien en plaats op de bijpassende moer een geschikte steek- of ringsleutel. Draai de moer stevig op de bout terwijl u de kop fixeert.
Binnenste borgveertang
Door de uitwendige veerkracht drukt de ring tegen de wand van de cilinder. Een interne borgveerring werkt dus tegenovergesteld van een externe borgveerring. De uiteinden van een binnenste borgveertang sluiten zich wanneer de handgreep wordt samengeknepen, de borgveerring wordt dus kleiner.