Naast het leren lezen, schrijven en rekenen kregen de jongens les in godsdienst en koorzang. Afhankelijk van de kennis van de leraar verschilde het onderwijsniveau sterk per klooster. De leraar gaf les door voor te lezen uit de bijbel of andere religieuze teksten.
Alleen lagere scholen
In deze tijd gingen kinderen naar school, tot hun 12e jaar. Daarna moesten ze aan het werk, bijvoorbeeld op de boerderij of in het veen. Er waren alleen lagere scholen, middelbare scholen waren er enkel in grote steden. Deze middelbare scholen werden alleen bezocht door kinderen van rijke ouders.
Ezelsbord (Museum De Burghse Schoole). Andere straffen waren: met je gezicht voor het schoolbord staan/knielen, in de hoek staan, op de gang staan, nablijven, strafregels schrijven of door letterlijk een 'blok aan het been' te geven.
De meeste verordeningen vermelden schooltijden. Ze kwamen neer op zes uur per dag, met woensdag- of zaterdagmiddag geheel of gedeeltelijk vrij. Er was een pauze in het midden van de dag van één à twee uur. De kinderen konden dan naar huis om te eten als zij niet te ver weg woonden.
Deze straffen waren lange tijd gewoon in het onderwijs, hoewel ze voor de leerlingen van nu wellicht oubollig klinken. Lijfstraffen waren in de 17e eeuw normaal.Zo werden kinderen geslagen met een plak. De plak is een soort houten pollepel met een ronde kop, waarmee een tik wordt gegeven op de vlakke hand.
Sommige kinderen gingen naar school en leerden een beetje lezen, schrijven en rekenen. Jongens van edelen werden met zeven jaar de page van een ridder en deden klusjes voor hem. Later verzorgden ze als schildknaap de wapenrusting. Meisjes leerden zich gedragen als een dame.
Grote gezinnen waren vroeger heel normaal. Vrouwen die rond 1900 geboren zijn, kregen gemiddeld ruim drie kinderen. Zo'n vijftig jaar later waren de normen in dit opzicht sterk veranderd. Zaken als ontkerkelijking, emancipatie en individualisering leidden ertoe dat mensen vaker voor een kleiner gezin kozen.
Aan de eerste fase van de schoolstrijd kwam een einde dankzij de Grondwet van 1848. Deze legde vast dat het geven van onderwijs in beginsel iedereen vrij staat. Op 1 januari 1901 is de leerplicht ingevoerd. Kinderen van 6 tot 12 jaar moesten een school bezoeken óf huisonderwijs krijgen.
Er waren ook scholen die 's morgens en 's middags eerder begonnen en scholen die op zaterdag doorgingen tot 13.00 uur. De onderwijstijd die wegviel toen er op zaterdagmorgen geen les meer was, werd ingehaald op de andere dagen.
Voor kinderen zonder ouders waren er weeshuisscholen.Die waren gratis. Kinderen leerden niet veel op deze scholen: ze werden er 'opgeborgen'. Iets minder arme mensen deden hun kinderen naar een twee- of drie-centsschool.
Mogen 'illegale' kinderen naar school? Ja. Kinderen zonder verblijfsvergunning hebben recht op onderwijs van hun 5e tot het 18de jaar.
Dit heeft meestal financiële gevolgen voor de ouders. De richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aanpak schoolverzuim, gaat uit van zo'n 100 euro per dag dat een kind van school wordt gehouden.Er geldt een maximum van 600 euro per gezin voor één week en 900 euro per gezin bij twee weken.
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
In 1985 werd deze onderwijsvorm echter als begrip in de wetgeving geschrapt. De toenmalige lagere scholen fuseerden veelal met een naburige kleuterschool tot een basisschool. De lagere school kende zes schoolklassen: eerste klas: voor kinderen van 6-7 jaar (komt overeen met groep 3 van de basisschool)
De pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo) is het opleidingsinstituut voor onderwijzend personeel in het basisonderwijs in Nederland. Studenten volgen hier een vierjarige hbo-opleiding, waarna men zich Bachelor of Education mag noemen. Voorheen was dit de kweekschool of normaalschool.
Er werd hoofdelijk onderwijs gegeven: ieder kind kreeg van de meester een opdracht. Tweemaal per dag moest de leerling bij de lessenaar van de meester komen waar de opdracht werd nagekeken. De leerlingen leerden lezen, schrijven en in sommige gevallen rekenen. Kinderen betaalden per lesje.
Het leven op je High School is een belangrijk onderdeel van je verblijf in Amerika. Op een normale schooldag word je 's morgens door een schoolbus opgehaald, tenzij je vlakbij woont of eigen vervoer hebt. De lessen beginnen rond 8 uur.
Rond 750 na Chr. werd in Utrecht een kloosterschool opgericht door Gregorius, een leerling van Bonifatius. Deze school is één van de eerste scholen in Nederland waarover iets bekend is. In eerste instantie waren de kloosterscholen gericht op het opleiden van jongens tot monnik of priester.
Leerlingen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
Als uw kind niet meer naar school gaat, zonder goede reden, dan meldt de school dit aan de gemeente. De leerplichtambtenaar van de gemeente stelt vervolgens een onderzoek in. Samen met de leerling, school en ouders probeert de ambtenaar ervoor te zorgen dat uw kind weer terug gaat naar school.
Geschiedenis. De eerste leerplichtwet in Nederland is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Hendrik Goeman Borgesius en werd aangenomen in 1900. De wet trad in werking op 1 januari 1901. Deze wet verplichtte kinderen van 6 tot 12 jaar tot het volgen van onderwijs.
In 1970 waren ze gemiddeld 24,3 jaar, in 2000 was dat al 29,1 jaar. In 2022 kregen vrouwen met gemiddeld 32,3 jaar hun tweede kind. Van alle kinderen die in dat jaar geboren werden waren de moeders gemiddeld 31,7 jaar oud.
Sultan Moulay Ismail van Marokko (1634-1727) is volgens Guinness World Records de wereldrecordhouder kinderen krijgen. Hij zou er minstens 1171 kinderen hebben gehad, met dank aan zijn 4 echtgenotes en een harem van 500 vrouwen.
Het record van het grootste aantal nakomelingen en de grootste variatie in het aantal meerlingen is ongetwijfeld in handen van Margaretha, gravin van Hennenberg. In 1276 zou deze vrouw 350, 365, of zelfs 1.514 kinderen hebben gehad.