Twee dagen voor het huwelijk vindt de Matkorwa plaats; een feestelijke gebeurtenis waarbij de vrouwen een beetje aarde opgraven op een schone plaats bij de huizen van bruid en bruidegom. Deze aarde wordt later gebruikt om de vuurpot te maken die nodig is bij het huwelijksritueel. De dag voor het huwelijk heet Bhattwan.
Dulha parche: de bruidegom wordt door de gehuwde vrouwen van de familie van de bruid verwelkomd en vereerd. De moeder van de bruid begint als eerste. Vervolgens nemen de Baraties ( familie Dulha ) plaats in de zaal. Uiteindelijk nemen de Dulha en Dulhin plaats in de Maroh waar het huwelijk zal worden voltrokken.
Hierbij plaatst de vader van de bruid een tilak – een soort ereteken – op het voorhoofd van zijn aanstaande schoonzoon. Hiermee geeft de vader symbolisch zijn zege aan het huwelijk. Ook geeft hij geschenken als zoetigheid en fruit aan de bruidegom.
Lawa bhoedje (lawa bhunjna)
Bij de dulhin en dulha wordt apart van elkaar gepelde rijst gepoft. Later worden deze rijst met elkaar vermengd en maakt het onderdeel uit van de huwelijksvoltrekking. Om de bathwaan af te sluiten, wordt er vaak een groot feest gegeven.
De Sindoor of Sindooram is een cosmetisch poeder in traditionele kleur rood vermiljoen of oranjerood van het Indiase subcontinent , meestal gedragen door getrouwde vrouwen langs de scheiding van hun haar.
Bhatwaan betekent 'dag van de bhat' (gekookte rijst). Dit maakt dus een belangrijk deel uit van de maaltijd die 's avonds wordt genuttigd. Tegenwoordig volgt aan het einde van de dag vaak een groot feest, voor iedere familie apart of met beide families samen.
In het Hindoehuwelijk wordt de poeder aangebracht in de middenscheiding van het haar en is daarmee een symbool voor getrouwde Hindoe vrouwen. Sindoor is al meer dan 5000 jaar oud. Beeldjes die zijn opgegraven uit de Harappan-tijd laten zien dat de vrouwelijke beelden sindoor droegen in hun haarscheiding.
Londa ke naach betekent letterlijk vertaald 'dans van de jongen'. De londa ke naach is een dans-performance dat wordt opgevoerd door een man, die verkleed is als vrouw. Het is op vrijwel elk Surinaams-Hindostaans hindoehuwelijk te zien en soms ook op moeran-sanskaars.
In tegenstelling tot Arya Samadj heeft de Sanatan Dharm geen oprichter maar is het de Sanatam Dharma (De nooit-eindigende) en is het tradioneler dan de Arya Samadj. Belangrijk binnen de Sanatan Dharm zijn: Verering van Beelden. De geboorte en het overlijden.
In Arabische landen wordt de mehndi-avond een paar dagen voor het huwelijk gehouden. De viering is vrijwel hetzelfde als in India. De handen en voeten van de bruid worden versierd, er worden liedjes gezongen en de bruid wordt geplaagd met haar toekomst bij haar schoonfamilie.
Hindoestanen of Hindostanen (of Hindoestani) zijn een bevolkingsgroep in Suriname (en diaspora waaronder Nederland) waarvan de voorouders van Indiase afkomst zijn. De Hindoestanen kwamen vanaf 1873 vanuit het toenmalige Brits-Indië naar Suriname.
Hindoes zelf noemen hun geloof sanatana dharma wat 'eeuwige leer' betekent. Hindoes geloven dat je reïncarneert na je dood. Hoe fijn je volgende leven is, wordt bepaald door hoe je je in je huidige leven gedraagt, karma. De religie heeft vele goden, maar eigenlijk geloven hindoes maar in één god.
Wie is heilig? In het hindoeïsme zijn priesters (pandits) heilig. Zij verrichten rituelen in de tempels. Andere heilige mannen zijn godsdienst-onderwijzers (goeroes) en sadhoes.
Na het zingen van religieuze liederen houdt de priester een preek. De oudste zoon loopt vervolgens met een brandende dia vijf maal rond de kist en raakt telkens een keer met de dia de mond van de overledene aan. Dit is de zogenaamde 'doodskus', waarmee symbolisch het lichaam in brand wordt gezet.
Puja begint met darshan, oogcontact tussen de gelovige en het cultusbeeld dat de godheid representeert. De gelovige biedt de godheid offergiften (bloemen, wierook, voedsel, enz.) aan en neemt in ruil van de godheid prasad aan.
Katha poeder is een fijngemalen, natuurlijk poeder. Katha poeder komt uit India en wordt daar al sinds de oudheid gebruikt als natuurlijke verzorging en conditioner voor haren en hoofdhuid. Katha poeder is verpakt in een hersluitbare, eco-vriendelijke pouch verpakkingen.
Reïncarnatie na de uitvaart
Reïncarnatie, oftewel wedergeboorte, staat centraal in het leven van alle hindoes. De mens is opgenomen in een cyclus van leven en dood die zich telkens weer herhaalt. Uiteindelijk kan de hindoe zijn bestemming vinden door op te gaan in het eeuwig goddelijke.
Gebruik er niet te veel van en kies meer voor kruiden en specerijen zoals gember, lontai, soepgroenten, knoflook en ui. Veel basisingrediënten zoals witte rijst, bami-noodles, bakbanaan en cassave bevatten weinig vezels.
Als gevolg van verschillen in filosofische opvattingen en verschillen in voedingsbehoeften bij moderne hindoes, wordt alle vlees, behalve geiten-, schapen-, kippenvlees en vis als taboe beschouwd.
Het hindoeïsme komt uit India en is de oudste godsdienst op aarde. De hindoes vereren veel goden en godinnen. Ze denken dat alle goden eigenlijk verschillende vormen van één goddelijke oerkracht zijn. De heilige boeken zijn de Veda's.
Veel vrouwen in India hebben een stip op hun voorhoofd. De tikka staat symbool voor bescherming en zou het boze oog afwenden. Er zijn vele kleuren, vormen en symbolen. De stip of streep waarmee Indiërs hun voorhoofd versieren, dat is een tikka of kumkum - typisch Indiaas.
Animisme is het allereerste geloof ter wereld. Niemand heeft het uitgevonden. Het ontstond doordat wereldwijd mensen verklaringen zochten voor de dingen die gebeurden. Zij bedachten dat alles op aarde het werk was van bepaalde krachten.