Wanneer je vaak korte ritjes met je auto maakt (je woont in de stad bijvoorbeeld) dan kan je roetfilter verstopt raken. Dit heeft alles te maken met het feit dat de verbranding niet goed op gang komt. In het ideale geval rijdt je langere stukken zodat de verbranding een gezond en schoon proces blijft.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Wanneer een roetfilter versneld verstopt raakt, kan dit allerlei oorzaken hebben. Een opsomming: Een slechte verbranding door mechanische motorproblemen kan voor overmatige roetontwikkeling zorgen, meer dan door het motormanagement berekend wordt. Hierdoor kan het roetfilter het niet bijhouden.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Om het antwoord kort te houden: nee dit mag niet. Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter of “emissie-beheersings-systeem” wordt door de RDW gezien als een wijziging van de constructie van de auto. Door deze wijziging voldoet de auto niet meer aan de toelatingseisen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Een roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd. De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes (of roetpartikels) uit de uitlaatgassen op in een soort kanaaltjes die aan het uiteinde gesloten zijn maar waar het uitlaatgas wel uit kan.
Wanneer moet je een roetfilter laten vervangen? Een roetfilter gaat over het algemeen zo een 150.000 tot 200.000 kilometer mee en gaat uiteindelijk stuk of raakt verstopt. Als het roetfilter van uw auto verstopt is dan merkt u dat aan het verminderde vermogen van uw auto en een verhoogde brandstofverbruik.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Als je auto in Noodloop gaat vindt de computer dat er niet meer automatiscg geschakeld kan worden, en dan fixeert hij de versnelling op 1 of 2. je kunt hier niet comfortabel mee rijden. Het kan zelfs gebeuren als je bij wijze van spreken 120 KM/h op de snelweg rijdt. De 2e versnelling is dan ineens niet prettig.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Een roetfilter is een filter die in auto's met een dieselmotor ingebouwd zijn. Deze filter wordt ingebouwd in het uitlaatsysteem en zorgt ervoor dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen worden opgevangen. In het filter stromen de uitlaatgassen gewoon door, terwijl de roetdeeltjes tijdelijk worden opgeslagen.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.
Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem (zo dicht mogelijk bij de motor) van de auto en vangt de roetdeeltjes op terwijl de uitlaatgassen erdoorheen stromen. Een roetfilter wordt alleen gemonteerd op een auto met een dieselmotor.