Een bemiddelaar, ook wel mediator genoemd, is een persoon, een onpartijdige partij, die tussen twee personen of partijen komt en geen waardeoordeel velt. De mediator zorgt ervoor dat je samen met je tegenpartij(en) nader tot elkaar komt en hierdoor een passende oplossing kunt bedenken voor de huidige kwestie.
De bemiddelaar verzamelt alle informatie over het conflict en de standpunten van de partijen. Hij tracht de belangen, bedoelingen en wensen in beeld te brengen. De bemiddelaar staat stil bij de tegenstrijdige, verschillende en gemeenschappelijke standpunten.
Bemiddeling is een vorm van minnelijke geschillenbeslechting. Het is een vrijwillig en vertrouwelijk proces waarbij partijen een beroep doen op een onafhankelijke en onpartijdige derde, de bemiddelaar, om te komen tot een oplossing van hun conflict.
Wanneer men er rekening mee houdt dat een bemiddeling gemiddeld drie à vier sessies duurt, dan komt men op een totaalprijs tussen de 450 en 600 euro. Als er twee bemiddelingspartijen zijn kunnen zij deze kost dus delen door twee of zo'n 225 tot 300 euro.
Het is de bedoeling dat de gespreksleiders doorvragen en nagaan of de partijen goed begrijpen wat er gezegd wordt. Ze zorgen ervoor dat beide buren evenveel aandacht krijgen. Hun eigen mening en emoties over wat er op tafel komt, houden ze voor zich.
Zo'n gesprek is helpend maar het is nodig om enkele basisregels te respecteren: maak er tijd en ruimte voor, ga samen aan tafel of in de zetel zitten, luister met een open ongedwongen houding, luister ook met je ogen, kijk elkaar aan. Spreken heeft maar zin als er geluisterd wordt, zo niet is het adem- en tijdverlies.
Een bemiddeling is in principe niet gratis. Een professionele bemiddelaar zal uiteraard een vergoeding vragen. De kostprijs van een bemiddeling hangt af van de geleverde diensten, de duurtijd van het bemiddelingstraject, het aantal partijen, het ereloon en de bijkomende kosten van de bemiddelaar.
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Als twee mensen nog moeilijk met elkaar kunnen praten of niet meer tot afspraken komen, kunnen zij kiezen voor een bemiddelaar: iemand die advies geeft om het conflict op te lossen. Zo'n bemiddelaar is neutraal, niet iemand die één van de twee personen kent.
Lukt het u of de bemiddelaar niet het conflict niet zelf oplossen? Dan kunt u naar de bevoegde rechtbank stappen (vredegerecht, rechtbank van eerste aanleg, ondernemingsrechtbank of arbeidsrechtbank). Op juridat.be vindt u de rechtbanken bevoegd voor uw regio ((opent in nieuw venster)).
De bemiddelingsprocedure wordt geregeld in het Gerechtelijk Wetboek, artikel 1724 tot en met 1737. Het betreft een vrijwillige procedure tussen de partijen, die een beroep doen op een neutrale derde om te helpen hun geschil bij te leggen in een vertrouwelijk kader.
Niemand is verplicht om aan een bemiddeling deel te nemen; gerechtelijke bemiddeling: in een gerechtelijke procedure kan een bemiddeling opgestart worden op voorstel van de partijen of van de rechter, waardoor de gerechtelijke procedure wordt opgeschort.
Vrijwillige bemiddeling: het deel van het geschil dat niet via een bemiddeling kon worden geregeld, zal daarna door een rechter of via arbitrage kunnen worden beslecht. Gerechtelijke bemiddeling: de bemiddeling die de rechter voorstelt, kan betrekking hebben op het hele geschil of op een gedeelte ervan.
het tussenbeide komen om tot een overeenkomst te komen.
Zzp-bemiddeling houdt in dat wij bemiddelen tussen zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) en opdrachtgevers. Wij koppelen opdrachtgevers die graag gebruik willen maken van de diensten van een zzp'er aan zzp'ers die beschikken over de juiste vaardigheden, passend bij de opdracht.
Een erkend bemiddelaar zal helpen om de verstoorde gesprekken op gang te brengen en partijen opnieuw met elkaar te laten praten. De bemiddelaar stimuleert beide partijen om vanuit hun belangen en noden te komen tot een gezamenlijk gedragen oplossing.
Een bemiddelaar is een deskundige en onpartijdige persoon die ondersteuning biedt bij het zoeken naar een onderlinge overeenkomst over allerlei zaken die een echtscheiding met zich meebrengt.
Oprechte nieuwsgierigheid – Vraag het hemd van het lijf en wees oprecht nieuwsgierig. Met als doel om erachter te komen welk belang iemand heeft. Stel bijvoorbeeld 5x (of meer) de waarom[1]-vraag, dan ben je al heel ver! Durf hierbij ook een gevoelige snaar te raken, want dan zit je vaak bij de kern!
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
Een conflicthanteringsgesprek is een onderhandeling met als doel om twee ruziënde partijen weer bij elkaar te brengen. Tijdens een dergelijk gesprek breng je niet alleen het probleem in kaart (oorzaak van het conflict), maar ook elkaars belangen en doelstellingen.
Bemiddeling in strafzaken1 is erop gericht een geschil te regelen zonder dat een rechter optreedt. Het doel van de bemiddeling in strafzaken bestaat er in om een communicatieproces tussen dader en slachtoffer op gang te brengen waarin beide partijen tot een overeenkomst komen en zo het conflict in eigen handen nemen.