Communicatie mag nooit alleen van bovenaf of in één richting zijn. Geef je medewerkers altijd de mogelijkheid om hun mening te geven. En als we het over feedback hebben, geef dan de mogelijkheid om anoniem te reageren. Medewerkers aarzelen vaak om kritische of negatieve feedback te delen met hun managers.
Wat zijn de 3 belangrijkste taken van een leidinggevende?
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. ... Die drie rollen voor leidinggevenden zijn:
Tip 1: Accepteer het gedrag niet (nooit!) Accepteer het niet. ...
Tip 2: Hou het bij jezelf en ben concreet. Als je iemand aanspreekt zeg dan NIET 'Je bent altijd te laat' of 'Je bent ook altijd aan het roddelen'. ...
Tip 3: Ben duidelijk over je verwachtingen en welk gedrag je wenst.
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Als je goed wilt omgaan met negatieve medewerkers is het goed om te weten waar de aard van de mens ligt om te klagen. Het is namelijk te makkelijk om iemand te bestempelen als 'zeikerd' of 'negatieveling'. Bovendien komt dit niet ten goede voor de algemene werksfeer en kan er alleen maar extra wrijving ontstaan.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Goede managers hebben het in zich om goed te kunnen communiceren. Doordat je als manager goed luistert, begrijp je je medewerkers beter en kun je hen de juiste handvatten geven om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk dat je deelt wat je kunt, om een transparante omgeving te creëren.
Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten.
De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
Leiderschap is deels aangeboren, maar is voor een groot deel te leren, zegt hoogleraar Erik van de Loo. “Je kunt leren hoe je verandering leidt; welke handelingen slagen en welke niet. Een leider moet weet hebben van bewezen manieren die een grotere kans van slagen te hebben.” Mensen volgen niet zomaar een leider.