Hou het bij jezelf en het gevoel dat de ander jou geeft. Ga niet inhoudelijk in op wat ze over jou zeggen. Jaloerse mensen hebben de neiging om compulsief steeds dezelfde gedachten te hebben en deze staan hoe langer ze daar mee bezig zijn, verder van de werkelijkheid af.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Ontlasting. U kunt de aanwezigheid van ratten meestal herkennen aan de rattenkeutels. Deze kunnen worden aangetroffen in donkere hoeken van een magazijn of een loods.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden
Wees daarom vriendelijk naar de vervelende collega door hem of haar te groeten of oprechte interesse te tonen. Dit kan je ook doen door actief te luisteren naar wat je collega te zeggen heeft. Misschien neemt hij of zij een voorbeeld aan jou.
Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
Achterbaks is niet open maar stiekem, achter de ellebogen, geniepig of slinks. Een tweede kenmerk: het is niet eerlijk. Men heeft bijbedoelingen of men speelt onder één hoedje. Kortom: je kunt er niet op aan, het is gemeen, gluiperig, gehaaid, slinks, sluw, doortrapt en vals.
Ze geven eigenlijk de ander de schuld van hun eigen tekortkomingen. Deze negatieve gevoelens kunnen heel ver gaan. Het kan een echte strijd worden. Er worden roddels rondgestrooid, er ontstaan conflicten, de ander wordt genegeerd of de prestaties worden naar beneden gehaald of zelfs gesaboteerd.
Doet zich anders voor dan hij/zij is. Doet zich mooier voor dan hij/zij is. Beweert dingen die niet waar zijn (en weet ook dat ze niet waar zijn) Veinst vriendelijkheid maar er zit wat anders achter.
Heb je te maken met een team dat zich stoort aan die ene chaotische medewerker, ga dan als team eens samenzitten om duidelijk door te spreken wat de werkwijze is en wat men van elkaar mag verwachten. Zo kan de medewerker in kwestie in ieder geval niet beweren dat hij of zij daar niet van op de hoogte was.
Bij het aanspreken op gedrag houd je vast aan je eigen punt. Het gaat er om dat je duidelijk wilt zijn over je verwachtingen. Als de gemaakte afspraak niet haalbaar is, wil je dat je collega jou op de hoogte stelt. Je ziet in het voorbeeld dat aanspreken niet langer vrijblijvend is.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Hoe lang duurt een inwerkperiode? De inwerkperiode voor een nieuwe baan begint meestal zo'n twee weken voordat de nieuwe medewerker begint en vervolgens duurt het over het algemeen zes maanden voordat iemand volledig ingewerkt is.
Blijf trouw aan jezelf.
Mensen gaan voor oprecht contact. Een groep voelt haarfijn aan als je te hard probeert in de smaak te vallen. Soms werkt het veel beter om je juist een beetje terughoudender op te stellen zodat mensen naar jou kunnen komen.
Teamconflicten ontstaan doorgaans als het volgende speelt: Het team is het onderling niet eens over de gestelde doelen. De teamleden en hun leidinggevende zitten niet op één lijn. De teamleden verwachten iets anders van elkaar of hun leidinggevende en vice versa.
Ze zorgen voor schuldgevoelens
Als je van streek bent, kan iemand die je manipuleert proberen je schuldig te laten voelen voor je eigen gevoelens. Zij kunnen je ervan beschuldigen onredelijk te zijn. Tijdens een meningsverschil of ruzie praten ze je ook altijd schuldgevoelens aan.
Iemand die manipuleert gebruikt regelmatig passief-agressief gedrag. Voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn liegen, kritiek geven, overdrijven, negeren en sarcastisch zijn. Je kunt dit soort gedrag ook scharen onder een sluwe en achterbakse manier van omgaan met anderen.