Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
In de strategie wordt beschreven hoe je de visie gaat verwezenlijken. Maak de visie die je opgesteld hebt concreet en werk een actieplan uit. Wat (what) ga je doen, wat zijn de doelen en wie doet wat? De organisatiedoelstellingen die voortvloeien uit de strategie geven richting aan alle afdelingen.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Een bedrijfsstrategie omvat de doelstellingen van een bedrijf en omschrijft hoe je deze gaat bereiken. Een bedrijfsstrategie bestaat uit verschillende componenten waaronder marktanalyse, concurrentieanalyse, positionering en implementatieplanning.
Een organisatiestrategie geeft aan op welke wijze je als bedrijf van plan bent bepaalde doelen te realiseren. Vaak leidt de organisatiestrategie een betrekkelijk geïsoleerd leven: die is vooral bij leidinggevenden en directie bekend.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Strategische doelstellingen stellen
Hier zijn enkele tips om ze te formuleren: Maak je doelen specifiek en concreet, zodat je ze gemakkelijk kunt volgen. Zorg ervoor dat je doelen meetbaar zijn, zodat je kunt bepalen of je ze hebt bereikt. Maak ze haalbaar, houd rekening met je huidige middelen en beperkingen.
Het strategisch beleidsplan bestaat uit de visie op de toekomst, de missie van de organisatie, een analyse van de sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen in relatie tot de missie en visie.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en 'emotioneel' te denken, zeggen de auteurs.
Belangrijke uitgangspunten voor het strategische ondernemingsplan zijn: de vaststelling van de visie (waarom bestaan wij), vaststelling van de missie (langere temijn doelstelling, de stip op de horizon), de 'business we are in' en de doelstelling van de onderneming voor het komende jaar.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Strategische goederen zijn goederen die u niet mag uit-, in- of doorvoeren naar bepaalde landen of alleen onder voorwaarden. Redenen daarvoor zijn veiligheid en internationale afspraken. Het gaat om goederen die kunnen worden gebruikt: voor militaire doeleinden.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Uitblinkers in strategie zijn geen kuddedieren, ze kiezen een eigen richting. Ze nemen niets zo maar aan en kijken met een kritische blik naar de gangbare managementwijsheden. Het zijn vaardige analytische denkers, experts in framing (een overtuigingstechniek in communicatie) en aandrijvers van innovatie.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
< terug naar klanten. Nike ontwikkelt producten, diensten en belevingen voor de moderne atleet en biedt oplossingen voor toekomstige generaties. De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet. Bezoek Over Nike om meer te weten te komen over hoe we dat voor elkaar krijgen.
Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren. Zijn al deze stappen nodig om succesvol te kunnen ondernemen?