Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
Daarom werkt het een stuk handiger met een naald. Steek de naald (of een veiligheidsspeld) met de punt middenin de knoop. Beweeg deze voorzichtig heen en weer. Je zal zien dat de knoop al iets losser wordt, waarschijnlijk kun je hem nu met je vingers losmaken en uit de knoop halen!
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Hoe vaak je de ketting moet voorzien van een nieuw laagje wax is afhankelijk hoeveel kilometers je fietst en onder welke omstandigheden. De ketting van mijn mountainbike voorzie ik iedere rit van een nieuwe laag aangezien ik mijn fiets, en uiteraard mijn ketting, na iedere mountainbikerit schoonmaak.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn. Hier kan de afstand tussen het voor en achter tandwiel groter zijn waardoor je dus meerdere kettingen aan elkaar zult moeten zetten.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).