Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
De batterij van de e-bike laadt helemaal niet meer op
Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt. Een nieuwe oplader aanschaffen is vele malen goedkoper.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
Zo kunt u zelf uw Gazelle accu resetten
U kunt gemakkelijk zelf uw Gazelle accu resetten: op de accu zit een reset-knopje, houd dit knopje enkele seconden ingedrukt totdat er een lampje gaat knipperen. Vaak gaat het display dan weer aan en is het resetten gelukt. Laad de accu op totdat deze 100% geladen is.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Inmiddels zijn er al meerdere soorten trapkrachtsensor systemen op de markt. Waar het op neerkomt is dat deze sensor meet hoeveel kracht op of de trappers wordt gezet of op de ketting.
Kalibreren is het vergelijken van de gemeten waarde van een meetmiddel met de werkelijke waarde, gemeten met een referentie meetmiddel, om de afwijking vast te stellen. De gemeten afwijking toetsen we aan de tolerantie, waarmee de betrouwbaarheid van het meetmiddel kan worden beoordeeld.
U houdt langer plezier van de batterij als zo'n volledige laadcyclus maandelijks herhaald wordt. Veel e-bikes zijn voorzien van een handmatige 'resetknop' op het display of de behuizing. Het is aan te raden om deze resetfunctie regelmatig te gebruiken.
Te hoge of te lage laadspanning
Is de laadspanning tijdens het opladen te hoog of te laag, dan kan de accu zich niet goed opladen. De auto zal ook deze spanning moeten doorgeven aan de accu om deze tijden het rijden bij te laden. Om te controleren of dit nog het geval is, kunt u gebruik maken van een multimeter.
We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt. Verwijder de oplader als de accu vol is, maar let op: sommige acculaders laden en ontladen de accu automatisch. Deze fietsaccu's moet je in de lader bewaren om hem zijn werk te kunnen laten doen.
Het is nog steeds mogelijk om te fietsen als de accu leeg is. Je fiets zal voorrang geven aan bepaalde functies om zo energie te besparen. Minder dan 5% accu lading: jouw fiets schakelt de motor uit, maar de lampen, versnellingen, Matrix Display en geluiden blijven werken.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Als je elektrische fiets ondersteuning wegvalt, kan dit meerdere oorzaken hebben. Een lege batterij is de meest voorkomende reden en zo op te lossen, namelijk opladen. Echter, als de ondersteuning van je elektrische fiets hapert of hij valt helemaal uit, dan is er meer aan de hand.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is. Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel).
Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.