Standaard antwoorden geven vooral één ding aan: dat u uw klant en zijn of haar probleem niet serieus genoeg neemt. Vermijd daarom clichématige zinnen als de volgende ten koste van alles:“Onze excuses voor het ongemak, ons team is ermee bezig.”“Sorry voor het ongemak.
Mijn excuses voor het ongemak. I apologize sincerely for the trouble I've caused you. Mijn excuses voor het ongemak. I apologise for the inconvenience.
Leg uit wat je fout hebt gedaan.
Nu je hebt toegegeven dat je in deze brief je excuses wilt aanbieden, moet je uitleggen waarvoor je je excuses wilt aanbieden en waarom dat wat je hebt gedaan, verkeerd was. Je moet hierbij heel precies zijn en alles zo gedetailleerd mogelijk beschrijven.
Zeg sorry
Zeg het. Niets meer. Niets minder. “Sorry.” / “Het spijt me.” / “Mijn oprechte excuses.”
Maakt u bijvoorbeeld een fout, geef dit dan toe en bied uw excuses aan. Het is wel belangrijk dat u op de juiste manier sorry zegt, anders doet u uw imago en geloofwaardigheid meer kwaad dan goed.
Vaak sorry zeggen kan dan een ondermijnende vorm van beleefdheid worden. Je doet je zelf eigenlijk tekort. Het ondermijnt je zelfvertrouwen. En mensen nemen je steeds minder serieus want als je overal sorry voor zegt dan is het niet meer geloofwaardig.
Misschien reageert je ex helemaal niet, of begint hij of zij te schelden en zegt je ex hoe je het wel in je hoofd haalt om terug te komen en sorry te zeggen. Bedenk dan dat het moment nog niet rijp is, dat je ex er nog niet klaar voor is. Schenk er geen aandacht aan en toon je begrip. Laat de tijd de rest doen.
Narcisten bieden hun excuses niet aan omdat ze geen schuldgevoel hebben. Narcisten hebben geen empathie. Hierdoor kunnen ze gewoon niet begrijpen waarom de andere persoon gekwetst is of waarom hij zich ergens zorgen over maakt.
Onderzoeken hebben uitgewezen waarom we zo vaak sorry zeggen, en dat dat het tegenovergestelde effect heeft dan wat we er mee proberen te bereiken. Wat blijkt namelijk? Onnodig 'sorry' zeggen leidt alleen maar tot minder respect en een zwakke, onderdanige houding (en dus een slechte niet-assertieve communicatie).
apologies mv.
Ik zei dat het me speet en ze aanvaardde mijn excuses. I said I was sorry and she accepted my apologies.
Verontschuldigen komt in lichte en zware vorm voor. Een lichte vorm is bijvoorbeeld dat jij je verontschuldigt voor jouw afwezigheid op het werkoverleg omdat je met jouw moeder naar het ziekenhuis moest. Een zwaardere situatie is er wanneer er iets misgegaan is waardoor je een ander tekort gedaan hebt.
Sorry zeggen
Probeer je gevoelens zo goed mogelijk om te zetten in woorden en leg uit hoe je de ruzie volgende keer wilt voorkomen. Je zal zien dat je partner nu ook door jouw ogen kan kijken en je beter begrijpt. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie elkaars gevoelens proberen te begrijpen, accepteren en respecteren.
excuseren = zeggen dat het je spijt vb: hij excuseerde zich toen hij tegen haar aan botstewilt u mij even excuseren? [vindt u het goed dat ik even wegga?]
Het meervoud van excuus is 'excuses'.
Spijt is een negatieve emotie met de wens dat men anders had gehandeld bij het besef of vermoeden dat een alternatieve handeling een beter resultaat tot gevolg had gehad.
Stap 1: Erken en benoem wat je hebt gedaan
Je eigen aandeel erkennen is de eerste stap in het herstellen van de relatie. Benoem expliciet wat je fout hebt gedaan en erken wat het effect daarvan op de ander is. 'Ik heb je pijn gedaan door achter je rug te roddelen, dat spijt me heel erg. '
alleen een welgemeend excuus werkt. Je kind dwingen om sorry te zeggen, werkt averechts. Het gaat erom dat je kind leert verantwoordelijkheid te nemen voor z'n gedrag. Alleen sorry om het sorry zeggen heeft weinig effect.
looks (meerv.) Voorbeelden: `jarenzeventiglook`, `Hij heeft de looks van een relnicht uit de Grachtengordel, maar hij werkt op een gemeentehuis in de Achterhoek.