Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
Hoe lang het duurt om de airco bij te vullen van je auto is natuurlijk afhankelijk van je aircosysteem. Normaal gesproken zal dit niet langer dan een half uur tot een uur in beslag nemen.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Is onderhoud van airconditioning verplicht? Als je airco veel koelmiddel bevat ( +3 kg ), is een regelmatig onderhoud verplicht. Deze onderhoudsbeurten worden bijgehouden in een onderhoudsboekje en genoteerd op de buitenunit. Bij eventuele controles of voor verzekeringen zijn deze controles héél belangrijk.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
De airco doet helemaal niets meer
Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden. Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.
Bij mobiele airco's komt het condenswater in een speciaal opvangbakje, dat in het apparaat zit. Dit bakje moet je om de paar uur legen. Een gemiddelde airco produceert namelijk 1 tot 2 liter condenswater per uur.
Probleem met de koelvloeistof
Het koelmiddel zorgt voor de koeling van warme lucht. Als er te weinig koelmiddel aanwezig is, zal de airco niet goed meer de ruimtes koelen. Je airco bijvullen is de beste oplossing.
Als uw airconditioning lekt, dan kan een verstopte of vervuilde afvoer de oorzaak zijn. Controleer de afvoer en blaas deze goed door om eventuele vervuilingen en verstoppingen te verwijderen. Schakel de airconditioning opnieuw in.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Bevriezen van de verdamper:
Dit zou dan gebeuren nadat de airco een tijdje aangestaan heeft. Door de zeer lage temperatuur van de verdamper en overmatig veel vocht, bevriest het vocht in de verdamper, waardoor deze verstopt raakt. Een mogelijke oorzaak is dat de waterafvoer verstopt zit.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
Bij een periodiek airco onderhoud controleert en reinigt de vakman in ieder geval de filters, de lekbak en de verdamper. Belangrijkste reden om deze onderdelen te reinigen, is het verwijderen van bacteriën en schimmels. Na het reinigen van deze onderdelen neemt de luchtkwaliteit dus weer toe.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.