blussen doe je met een poederblusser of met (veel!)water. Zet de fiets of accu zo snel mogelijk buiten neer. Waarschijnlijk overbodig te melden, de rook is niet bepaald gezond.
De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Zorg er dus voor dat de temperatuur van de accu niet boven de 40 °C komt. Laat hem in de zomer dus niet te lang in de brandende zon staan. Je bewaart en laadt de fietsaccu bij voorkeur op kamertemperatuur, dus tussen de 10 en 20 graden.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Het CBS ziet dat landelijk het aantal ongevallen met fietsers stijgt, in 2020 het hoogste aantal doden (229) in een periode van 25 jaar. Een derde van alle fietsdoden in 2020 (74 mensen) verongelukte op een e-bike. In 2019 overleden 65 e-bikers door een ongeval.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
De Brandblussershop Lithium-ion-accu brandblussers zijn de eerste brandblussers die speciaal is ontworpen voor het branden van lithiumbatterijen en is ideaal voor het beschermen van gebieden waar mobiele apparaten worden opgeslagen of opgeladen. Het smoort de giftige rook bij een accu brand.
CO2 blusser herkennen
Een CO2 blusser herken je aan de zwarte expansiekoker en het zwarte handvat tussen de expansiekoker en de slang. Het blusgas is bij het blussen -80°C en daarom moet je nooit de koker vasthouden, maar alleen het handvat!