Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Influencers hebben een grote sociale invloed en worden vaak door jongeren als betrouwbaar beschouwd.Op deze manier hebben zij invloed op onze meningen, emoties en ons gedrag. Vandaar dat influencer marketing tegenwoordig niet weg te denken is.
Influencers worden namelijk als betrouwbaar door hun volgers beschouwd. Daardoor kopen mensen sneller iets wat door hun wordt aangeraden dan wanneer ze gebombardeerd worden met advertenties. Voor goede resultaten hoeft een bedrijf niet altijd met een influencer te werken die een groot aantal volgers heeft.
Toch hebben influencers ook op volwassenen een grote commerciële invloed. Zo heeft 36 procent van de volwassenen die influencers volgen, iets gekocht in de afgelopen drie maanden na reclame erover bij een influencer. Het is ook zelfs wat meer dan bij jongeren (32 procent).
Influencer-marketing wint aan belang. Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd.Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Influencers kunnen zo van een klein tot een groter publiek tappen, waardoor bedrijven een andere manier krijgen om hun producten te promoten. Influencers verdienen inderdaad geld door digitale producten te verkopen via sponsoring en affiliaties, programma's voor merkambassadeurs en fysieke producten.
Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
Instagram. Het grootste Nederlandse Instagram-account is van Negin Mirsalehi (6,8 miljoen volgers). Zij verdient volgens Affise ook het meeste per Instagram-post, omgerekend 2580 euro.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
De nummer 1 in de lijst blijft dezelfde als vorig jaar. De hoogst genoteerde Kardiashian-zus (of Jenner-zus) van het moment is Kylie Jenner. Ze ging van 111 volgers naar 140 volgers en van net geen 900 duizend euro (ze kreeg vorig jaar namelijk 1 miljoen dollar per #ad post) naar 1,135 miljoen euro per post.
Enzo Knol heeft absoluut gezien de meeste nepvolgers
YouTuber Enzo Knol spant de kroon met 480.000 nepvolgers, gevolgd door kickbokser Rico Verhoeven (400.000), YouTuber Dee (393.000), rapper Boef (386.000) en actrice en presentatrice Yolanthe Cabau van Kasbergen (358.000).
Ze is van de troon gestoten door deze bekende naam... Selena Gomez versloeg onlangs Kylie Jenner als de meest gevolgde vrouw op Instagram, en nu heeft Jenner nog een top Instagram-titel verloren: die van de best betaalde beroemdheid op het socialemediaplatform, laat de Daily Mail weten.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld. Voor deze activiteiten binnen de 'influencer marketing' ben je als influencer belastingplichtig.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans.
Samenwerken met influencers geeft je bedrijf meer naamsbekendheid of omzet. Influencers moeten zich wel houden aan de reclameregels. Als jij een influencer inhuurt, ben je daar als adverteerder voor verantwoordelijk. Ontdek wat de regels zijn en ga in zes stappen aan de slag met influencermarketing.
73% van de respondenten geeft aan dat social media marketing redelijk tot erg effectief was voor hun bedrijf. Hoewel social media voor de meesten dus een sleutelrol speelt, geeft nog steeds 19.1% van de marketeers aan dat ze niet zeker weten hoe ze de effectiviteit van hun social media marketing moeten meten.
Influencer marketing (1) genereert merkbekendheid en bereikt nieuwe doelgroepen, (2) bouwt een sterkere band tussen doelgroepen en merken, (3) brengt verkeer naar je website en genereert aankopen en (4) verbetert de vindbaarheid en Google positie van je website.