Bedank de prospect voor het aanvragen van de offerte; Geef in een paar korte zinnen aan waarom je helaas geen offerte wilt maken; Laat de deur open voor een mogelijke samenwerking in de toekomst; Geef de prospect de mogelijkheid om contact met je op te nemen.
“Hartelijk dank voor uw sollicitatie. Helaas moeten wij u mededelen dat u niet in aanmerking komt voor de opdracht. We wensen u heel veel succes met het vinden van een opdracht.” Denk je na het lezen van deze tekst: “Dit wil ik niet!” Blijf dan zeker even 'plakken'!
Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven.
Ik heb uw offerte in goede orde ontvangen, hartelijk dank hiervoor! Ik hoop hem goed door te nemen en u deze week nog een reactie te geven op het wel of niet akkoord gaan met de prijsopgave. Mocht ik nog aanvullende vragen hebben, dan hoort u ook van mij.
Wanneer een klant een offerte ondertekent is hij hieraan verbonden. Volgens het burgerlijk Wetboek strekken alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, partijen tot wet. De klant kan bijgevolg een geldige overeenkomst niet zomaar verbreken zonder een verbrekingsvergoeding te betalen.
Als iemand je bedankt zeg je: “Graag gedaan.” Of: “Helemaal goed!” Ook “Niets te danken” kan, al ben ik het er niet helemaal mee eens, want ik vind juist dat er wél wat te danken valt. Als ik de pakketbezorger of mijn mondhygiënist of de boekhouder bedank, vind ik “Tot je dienst” een gepaste reactie.
Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd. Wil je precies weten waarom, zie dan Artikel 219 lid 2 Burgerlijk Wetboek Boek 6.
Een vrijblijvende offerte betekent dat je als verkoper het aanbod nog kan aanpassen of herroepen zolang het nog niet aanvaard is. Is het aanbod aanvaard? Dan kan je alleen nog je offerte aanpassen of herroepen als je dat direct na aanvaarding doet. Dus samengevat: een overeenkomst is bindend.
Een getekende offerte heeft de waarde van een contract. Maar een contract moet niet altijd schriftelijk zijn: overeenkomen over een product/dienst en een prijs geldt ook als contract.
De afsluiting van een brief kan al net zo stoffig zijn, denk maar aan 'Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd'. Schrijf bijvoorbeeld eens in de volgende stijl: “Meneer Jansen, ik ben benieuwd naar uw reactie op de offerte.Volgende week neem ik contact met u op om deze verder door te spreken.
Geef aan dat u het jammer vindt dat u de opdracht niet heeft gekregen, maar bedank de klant voor de kans die hij u heeft geboden. Geef aan dat u het persoonlijke contact zeer op prijs stelt en dat u hoopt bij een volgende opdracht opnieuw mee te mogen dingen.
Hartelijk dank voor uw offerte aanvraag, bijgesloten vindt u onze scherpe aanbieding. wij u graag vrijblijvend onze offerte aan. Zoals afgesproken ontvangt u hierbij onze offerte voor [beschrijving werkzaamheden]. Met genoegen bieden wij u vrijblijvend onze offerte aan.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.
Heb je een offerte (renteaanbod) voor een hypotheek ontvangen? Meestal moet je deze binnen 2 weken tekenen. En na het tekenen van varieert de geldigheid van 2 tot 9 maanden.
In de offerte staat vermeld dat de offerte vrijblijvend is. Er is dus geen termijn waarbinnen de offerte geaccepteerd moet worden. De koper accepteert het aanbod binnen een aantal dagen. Er ontstaat een overeenkomst, de offerte is dus bindend.
In een offerte met geldigheidstermijn (de 'vaste' offerte) wordt de geldigheidsduur van het aanbod vermeld. Er staat dan iets in als: 'Dit aanbod is geldig tot 30 dagen na dagtekening. ' Zo lang is de offerte dus geldig, wat inhoudt dat je leverancier de offerte niet mag intrekken.
Zelfs als er een vergissing in uw offerte staat, bent u door die offerte gebonden. De klant die uw offerte aanvaardde, kan dan eisen dat u ze naleeft. Een uitzondering op die regel geldt als er een manifeste vergissing in uw offerte staat. Is er sprake van een rekenfout, dan kunt u die veelal nog rechtzetten.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Wijs een uitnodiging voor een vergadering beleefd af
Beste [ naam ontvanger ] , Bedankt dat u mij hebt uitgenodigd voor de vergadering. Helaas kan ik er niet bij zijn vanwege een planningsconflict. Mijn excuses voor het eventuele ongemak dat dit kan veroorzaken.
Tip: u kunt uw klant het beste 'sturen' door dankbaar te zijn voor hetgeen je van hem ontvangt. Bedank de klant bijvoorbeeld op een duidelijke manier als je de order krijgt, zeg de klant bij elke order: "bedankt voor de order".En wie zet er op zijn factuur een zinnetje: "Dank u voor de opdracht?".