Vaak kun je een lekke band gewoon zelf weer repareren. In dat geval moet je eerst op zoek naar de oorzaak van het drukverlies. Dat is heel eenvoudig: vul een pompfles met water en zeep en besproei de gehele band met het mengsel.Op de plek waar luchtbellen ontstaan, is de band lek.
De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.
Een band wordt vaak gerepareerd door aan de buitenkant een plug of prop te plaatsen in het lek. Bij Euromaster gaan we anders te werk: in plaats van je autoband te repareren met een prop, halen wij de band van de velg en repareren de band van binnenuit. Als je band gerepareerd is, monteren we deze weer op de velg.
Oppompen en zachtjes rijden
Je kunt soms de compressor van je noodreparatieset gebruiken om de band op te pompen, of wellicht heb je een voetpomp beschikbaar. Daarna kun je eventueel van pompstation naar pompstation rijden en de band telkens daar oppompen voordat je bij de garage bent.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Schakel de Wegenwacht in. Lukt het niet om zelf je lekke band te verwisselen? Of sta je op een plek waar je dit niet veilig kunt doen? Meld dan jouw pechgeval en de Wegenwacht komt je zo snel mogelijk helpen.
Rijd dan de eerste paar kilometers rustig en ga zo snel mogelijk naar een bandenspecialist of de garage om de lekke band te repareren. Let op dat je met een thuiskomer minder snel mag rijden, meestal maar 80 km/u!
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Spuitbus geheel leegspuiten en ca 10 km rijden met een maximale snelheid van 40km per uur. Laat het drijfgas uit de band ontsnappen en breng de band op de juiste bandenspanning met normaal lucht. Laat de band zo snel mogelijk repareren en geef hierbij aan dat de band is gerepareerd met Tyre repair.
Een goede band reparatie duurt ongeveer een half uur. Dit is inclusief de- en montage van wiel en band, de reparatie zelf en balanceren.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Fietsreparatie of fietsonderhoud nodig? Ook elektrisch! Kom langs bij KwikFit.
Reparatie met een prop: Dit is de meest voorkomende methode voor het repareren van een band met een schroef. De prop is gemaakt van rubber en wordt in het gat in de band geduwd. De prop wordt vervolgens vastgeplakt met een speciale lijm. Deze methode is relatief goedkoop en kan snel worden uitgevoerd.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Bel vanaf die plek uw pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht of een andere officiële hulpverlener. Bel 0800-8002 in geval van nood of een onveilige situatie.
Het rolgeluid van de autoband zal veranderen. Vlak na het lek gaat het rubber harder 'zoemen'.Als er nog minder lucht in de band zit, dan hoor je al snel een klapperend of kloppend geluid. Ook merk je waarschijnlijk dat de auto anders stuurt (zeker als het lek bij één van de voorste banden zit).
Zodra je een lekke band hebt, zal de auto je waarschuwen met een mededeling of brandend lampje op het dashboard. Maar ook bij auto's zonder zo'n systeem weet je al snel of het foute boel is. Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'.
De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen. Wanneer hij de band repareert is dit altijd een noodreparatie. Een definitieve reparatie is tenslotte altijd van binnenuit wat ter plekke niet mogelijk is.
De Wegenwacht kan in 9 van de 10 pechgevallen de auto weer rijdend krijgen. Soms komt er een noodreparatie aan te pas waarna een garage de reparatie definitief kan uitvoeren. De ANWB heeft geen diensten in eigen huis voor normaal onderhoud of reparaties aan auto's.
De huidige gemiddelde prijs van een Thuiskomer band is € 227. Als je geïnteresseerd bent in een Thuiskomer band, kosten gebruikte exemplaren gemiddeld € 189. Het duurste Thuiskomer band in de Banden en Velgen categorie werd aangeboden voor € 1.000, terwijl het goedkoopste voor € 22 stond.