Vanaf 2021 zal meer dan 60 procent van de materialen die Adidas voor zijn collecties gebruikt, duurzaam zijn. 60 procent van de polyester die Adidas gebruikt wordt vanaf 2021 gemaakt van afvalplastic.
Het Duitse merk Adidas is het meest duurzame modebedrijf ter wereld. Dat is gebleken uit onderzoek van ´Corporate Knights´, een Canadees onderzoeksbureau. Het onderzoeksbureau maakt jaarlijks een overzicht van de 100 meest duurzame merken, ´The Global 100´, en Adidas neemt de vijfde plaats in op deze lijst.
Adidas lanceerde al verschillende initiatieven rond duurzaamheid. Over het algemeen vermijdt Adidas het gebruik van plastiek, dit helpt koolstof-uitstoot te verminderen. De schoendozen zijn ook helemaal gerecylceerd. Adidas werkt samen met Parley om van plastiek afval een bruikbare grondstof te maken.
Duurzame sneakers steeds populairder
Merken als Nike, Adidas, Diadora zijn allemaal merken die de overstap hebben gemaakt naar het ontwikkelen van duurzame sneakers. Zo is bijvoorbeeld de sneaker Adidas Supercourt een erg duurzame schoen aangezien deze volledig gemaakt is van gerecycled materiaal.
De productie is bijna volledig uitbesteed, de belangrijkste productielanden van het bedrijf zijn Indonesië, Vietnam, de Volksrepubliek China, Cambodja, Turkije en Pakistan. Van het eigen personeel is ruim 80% werkzaam in de verkoop, logistiek of marketing.
Toch laat Knight zijn bedrijf in goede handen achter. Inmiddels is het marktaandeel van Nike groter dan dat van Adidas en de nieuwe nummer twee Puma samen. Vorige week maakte Nike bekend dat zowel de winst (3,27 miljard) als de omzet (30,6 miljard) het afgelopen jaar gestegen zijn.
De oprichting van Adidas is een verhaal dat begon met twee broers, Adolf en Rudolf Dassler, die samenwerkten in een schoenenfabriek in Herzogenaurach, Duitsland. In de jaren 1920 begonnen de broers hun eigen schoenen te maken en in 1924 registreerden ze hun eerste bedrijf, genaamd Gebrüder Dassler Schuhfabrik.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Kleding. Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
MATERIALEN MET MINDER IMPACT
Door bestaande plastics, garen en textiel te hergebruiken en compleet nieuwe materialen uit te vinden, zetten we grote stappen op onze weg naar een CO2-neutrale en afvalvrije productie.
Verder wordt er bij Nike jaarlijks meer dan 680 000 ton katoen gerecycleerd.Zo draagt het bedrijf haar steentje bij aan de bodemkwaliteit en natuurlijke leefomgevingen. Verder werkte Nike in 2020 wereldwijd op 48 procent hernieuwbare energie.
Onderdaan de ranglijst staan onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Consumenten denken dat dure kleding eerlijk is, zo blijkt uit onderzoek, maar Rank a Brand prikt daar doorheen.
Ze hebben als doel om in 2030 volledig circulair te zijn. Dat betekent alleen maar duurzame materialen, ontwerpen die recyclebaar en biologisch afbreekbaar zijn en een verantwoorde manier van produceren.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Wie namelijk elke dag dezelfde schoenen draagt, zorgt ervoor dat je schoenen en vooral je zolen sneller slijten. Je zolen hebben even de tijd nodig om weer terug te buigen in hun originele staat en dat kan niet in slechts een nachtje tijd.
Skechers gebruikt milieuvriendelijke materialen om producten van onze fabrieken naar uw voordeur te vervoeren. 100% van de omdozen van onze fabrieken en de verzenddozen van onze distributiecentra, 93% van de schoenendozen van het merk Skechers en 100% van onze voetvormen en papieren zakdoekjes zijn recyclebaar.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Zo'n 84 procent van de energie die wordt verbruikt via Zara's website komt uit herbruikbare, duurzame energiebronnen. De helft van alle fysieke Zara-winkels is al milieuvriendelijk.
Adidas is goed voor 19,8 miljard euro omzet en Puma genereert 5,5 miljard euro omzet. Nadat de gebroeders Dassler in 1924 een fabriek startten die sportschoenen onder het merk Dassler Schuhfabrik ging maken brak een tijdje daarna de Tweede Wereldoorlog uit.
Adidas = Het sportkledingmerk adidas (officieel met een kleine letter) is een van oorsprong Duits bedrijf uit Herzogenaurach. Het bedrijf is vernoemd naar de oprichter, Adolf (Adi) Dassler.
In 1971 werd ter gelegenheid van de Olympische Spelen in München de zogenoemde Trefoil geïntroduceerd door 'het sportmerk met drie strepen'. Het blad moest de diversiteit van het Adidas-assortiment vertegenwoordigen. De Trefoil wordt nog steeds gebruikt voor de Adidas Originals lijn.