Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Het RDW-tarief voor deze keuring wordt maximaal € 105,00. Dit is echter zonder de eventuele ombouwkosten bij de dealer. Bij de RDW wordt gekeken of het voertuig voldoet aan de toelatingseisen van een bromfiets.
Voldoet jouw scooter aan de eisen, dan ontvang je een nieuw kentekenbewijs en geel kenteken. De kosten bedragen ongeveer 64 euro. Natuurlijk moet je dat nog wel aan de verzekeringsmaatschappij laten weten, anders denken ze dat je nog een scooter hebt. De premie blijft hetzelfde.
Ombouwkeuring aanvragen bij RDW-keuringsstation
Zo vraagt u een ombouwkeuring aan bij een RDW-keuringsstation: Ga naar 'Keuringsafspraak maken' om een afspraak te maken bij een keuringsstation van de RDW . Selecteer de keuring 'Ombouw van snorfiets naar bromfiets'.
Als u een bromfiets wilt veranderen in een snorfiets, dan moet u onder andere de maximum constructiesnelheid (laten) aanpassen. De maximum constructiesnelheid is de snelheid die een bromfiets of snorfiets (technisch) maximaal kan behalen.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Het voornaamste verschil zit hem in de maximumsnelheid van de brommer. Een brommer met een blauw kenteken heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, en een brommer met een geel kenteken kan 45 kilometer per uur.
De kosten voor de keuring, het transport van en naar het RDW keuringsstation en de wacht tijd tijdens de keuring kosten € 275,00. Houd ook rekening met eventuele kosten voor het afvoeren, en het technisch nalopen van de scooter.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
De keuring duurt ongeveer een kwartiertje als er een goedkeuringsnummer is en alles duidelijk en goed leesbaar is. Verassend genoeg zijn de tarieven hetzelfde gebleven als toen er nog een veel uitgebreidere keuring was met een rollenbank, remmentest enzovoort. En dan kan je de afspraak gaan inplannen.
Dit betekent dat alle snorfietsers en passagiers dan net als alle bromfietsers een helm op moeten. Een snorfiets herken je aan een blauwe kentekenplaat, een bromfiets heeft een gele kentekenplaat.
De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Nieuwe kentekenplaat aanvragen
Een nieuwe kentekenplaat vraag je aan bij een door het RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Voor de aanvraag heb je een geldig legitimatiebewijs en de kentekencard nodig. De kosten van nieuwe kentekenplaten liggen gemiddeld tussen de 25 en 45 euro.
Het aanvragen van een blauw kentekenplaat kan via de RDW en via de FEHAC worden gedaan. Wij raden u wel aan om eerst te informeren bij de RDW of uw oldtimer ook écht in aanmerking komt voor een blauw kentekenplaat voordat u deze procedure opstart. De kosten voor dit proces bedragen ongeveer €40,00.
De belangrijkste verschillen tussen een blauw en geel kenteken is de snelheid en de plaats op de weg. Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Komt een opgevoerde scooter op de rollerbank terecht, dan levert de eigenaar het kentekenbewijs in bij de politie en ontvangt hij of zij een Wacht Op Keuren- melding op het kenteken. Een WOK-melding houdt in dat de scooter niet aan de wettelijke eisen voldoet en deze door het RDW herkeurd moet worden.
Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
De '3 keer binnen 2 jaar' regel geldt voor een te hoge constructiesnelheid (meer dan 15km/uur te hard). Dat staat los van het aantal WOK-meldingen. Heb je 2 keer een WOK melding gehad voor bijvoorbeeld te gladde banden en/of kapotte verlichting, dan telt dat niet mee in de '3 keer binnen 2 jaar'.
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Een bromfiets / scooter mag maar een maximum cilinderinhoud hebben van 50cc. Dus als je er een 70cc cilinder inbouwt dan verander je jouw scooter in een motorfiets en is die 1.