Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Voor een heat (circa 10 minuten) betaal je meestal zo'n 15 euro. Ben je van plan om verder te gaan in de kartsport? Dan is het mogelijk om bijvoorbeeld kartlessen voor kinderen te volgen. De kosten van zo'n les verschillen ontzettend per aanbieder, wat varieert tussen de € 27,50 en € 40,00 per les.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.
Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Naast het volgen van kart cursussen en het oefenen met racen, is het ook belangrijk om mee te doen met kartwedstrijden. Op deze manier leer je ook het competitie aspect van de sport karten en kun je jouw inhaal skills het beste testen. Er zijn verschillende competities in Nederland waar jij je voor kunt inschrijven.
€ 19,50 per persoon.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.