Een stadsbus begint bij € 200.000 aanschafprijs.
Hangt af van motorisering, aantal passagiers, uitrusting. varieert dus tussen de 45000 euro (kale 18 pers. bus op basis van merc. dubbeldekker.
Van Mercedes-Benz, MAN en Van Hool tot Setra, VDL en Solaris, van deze automerken en meer koopt u bij ons een stadsbus.
Elektrische bussen zijn veel eenvoudiger van constructie en hebben veel lagere onderhoudskosten. Een vergelijkbare elektrische bus met een hoog bereik kost tussen 450.000 en 500.000 euro. Ter vergelijking, een dieselbus kost rond 225.000 euro.
Een reguliere streekbus woog tot dan toe rond de 11.000 kilo, de Ambassador weegt circa 8700 kilogram.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Om één passagier over 100 kilometer te vervoeren, hebben bussen en touringcars gemiddeld tussen 0,6 en 0,9 liter diesel nodig, terwijl een dieselauto gemiddeld 5,9 liter brandstof zal verbruiken, een auto op gas 7,6 liter, een vliegtuig 6,6 liter en een hogesnelheidstrein 2,6 liter.
De huurprijs van de Engelse dubbeldekker bedraagt namelijk € 585,00 voor standaard vier uur. Deze prijs is inclusief aan en afrijden naar de locatie, aantal gereden kilometers, brandstof verbruik, chauffeur en btw. Wilt u de bus langer huren dan 4 uur?
De WA-verzekering voor een autobus/touringcar voor 14 dagen kost € 250,- inclusief kosten en belasting.
Een partybus huren kost tussen de 550,00 en 2500,00 EUR per dag. Het ligt er aan wat voor partybus men wil huren, hoe lang men die wil huren en waar vandaan en waar naartoe men wil reizen.
Nieuwe bussen zijn 2,55 meter breed, maar daar komt nog eens de breedte van de spiegels bij. Als een fietser over de busbaan rijdt, is het vaak onmogelijk om te passeren, laat staan om een veilige afstand te bewaren.
Fiat Ducato
De zuinigste bedrijfsbus in deze categorie is de Fiat Ducato. Met een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is hij een stuk zuiniger dan de andere grote bussen in deze lijst. Een terechte eerste plaats dus!
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer. Er liggen aardige motoren in varierend van 6 tot 12 liter. Hoeveel hij in de week verbruikt ligt er natuurlijk aan hoe groot rondje hij rijd en hoe vaak.
Reacties. bij de remise daarstaan de bussen als ze niet in dienst zijn geparkeerd. daar worden s,avonds alle bussen volgetankt en schoongemaakt dat word door een bedrijf gedaan dat daarvoor ingehuurd word. het gaat soms echt om grote aantallen bussen plus/minus 250 is geen uitzondering.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
Op een autoweg met wegmarkering is de maximumsnelheid 90 km/u. Op een autoweg met is er geen minimumsnelheid. Voetgangers, fietsers, bromfietsers en tractors zijn verboden op een autoweg. Een autoweg ligt soms binnen de bebouwde kom, dan is de maximumsnelheid 50 km/u.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
De meeste bussen worden aangedreven met een dieselmotor. Met een mechanische overbrenging wordt de kracht op de wielen overgebracht. Sommige bussen rijden op biodiesel, lpg of aardgas.
De stahoogte binnen bedraagt 1,94 meter. De wielbasis bedraagt 7,42 meter, de vooroverbouw 2,7 meter en de achteroverbouw 3,34 meter.