De nieuwe Porsche 911 GT3 RS staat voor €325.200 in de Nederlandse configurator. Voor dat bedrag krijg je een plankharde 911 GT3 RS met een 525 pk sterke 4.0 zescilinder boxermotor. Het betreft een atmosferische, dus turboloze krachtbron die zijn vermogen via een PDK-automaat naar de achterwielen stuurt.
Op deze technische basis perst de motor van de nieuwe 911 GT3 modellen uit exact 3.996 cm³ een maximaal vermogen van 375 kW (510 pk). Met de standaard 7-traps Porsche Doppelkupplung (PDK) sprint de 911 GT3 in slechts 3,4 s van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt maar liefst 318 km/u.
Deze versie van de Porsche 911 is in Nederland geleverd van april 2018 tot januari 2019. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 353.285. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 515 kW (700 pk) en een maximum koppel van 750 Nm.
Deze versie van de Porsche 911 is in Nederland op de markt sinds maart 2020 en kost rijklaar € 296.400. De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 478 kW (650 pk) en een maximum koppel van 800 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 12,0 l/100km (1 op 8,3).
Van de GT3 zijn 458 stuks in Nederland geregistreerd, verdeeld over de 996, 997 en 991. Daarnaast zijn er 151 stuks met de GT3 RS op Nederlands kenteken te vinden.
1972-1973: de 911 (SC) 2.7 RS en 2.8 RSR Uiteindelijk komen we dan op de 911 SC 2.7 RS. RS = Renn Sport, is gemaakt voor homologatie groep 4 GT, later ook voor groep 3 GT.
Focus op downforce
We zijn dan ook benieuwd welke tijd de 911 GT3 RS in zijn allernieuwste vorm op de Nordschleife neerzet. De winst zit in de downforce, want de fabrikant laat weten dat de onder handen genomen zescilinder boxermotor met een slagvolume van 4,0 liter ongeveer 500 pk levert.
De Porsche 996 GT1 is de duurste Porsche 911 die ooit geveild is. In 2017 werd een GT1 met minder dan 8000 kilometer op de teller verkocht voor 5.665.000 dollar. Dat is 4,8 miljoen euro.
Je budget moet echter wel ruim genoeg zijn om deze keuze te kunnen maken. Er staat nu namelijk een Porsche 918 Spyder op Nederlandse platen te koop voor 1.349.900 euro. Met een vermogen van 886 pk uit de hybride 4,6-liter V8 kost je dat slechts 1.523,59 euro per pk. Koopje, toch?
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS staat voor €325.200 in de Nederlandse configurator. Voor dat bedrag krijg je een plankharde 911 GT3 RS met een 525 pk sterke 4.0 zescilinder boxermotor. Het betreft een atmosferische, dus turboloze krachtbron die zijn vermogen via een PDK-automaat naar de achterwielen stuurt.
Alex, beter bekend als SuperCar Blondie, heeft vandaag de sleutels in handen van de snelste Porsche 911 ooit: de nieuwe Turbo S. Het topmodel van de 911-range heeft een ongekend vermogen van 478 kW/650 pk dankzij een nieuwe 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo's: “Wauw!
De Porsche 911 GT3 RS is scherper en krachtiger dan de non-RS. De goddelijke 4,0-liter zescilinderboxer produceert nu 520 pk in plaats van 500 pk. Het is de krachtigste atmosferische motor die Porsche ooit bouwde. In 3,2 seconden sprint de Porsche 911 GT3 RS naar de 100 km/u.
De elektrische Macan wordt na de Taycan het tweede volledig elektrische model van Porsche. Wel is het de eerste Porsche die op het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) komt te staan. Dat modulaire PPE-platform is kort door de bocht genomen de premiumversie van het MEB-platform.
De vierwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 652 kW (887 pk) en een maximum koppel van 1275 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 3,1 l/100km (1 op 32,3).
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Lamborghini Aventador SVJ Roadster – 822.906 euro
De duurste auto van 2020 was een Lamborghini Aventador Roadster SVJ van 706.274 euro.
Duurste auto ooit verkocht
Toch zijn het de oldtimers die het meeste geld in het laadje brengen. In 2018 werd de duurste auto ooit verkocht: een felbegeerde en -rode Ferrari 250 GTO uit 1962. Verkoopprijs: ruim 48 miljoen dollar (ongeveer 40 miljoen euro)!
Hoewel we 911 hoogstwaarschijnlijk associëren met een noodgeval, met een mogelijk gevaar of iets negatiefs, geeft nummer 911 een andere betekenis. De belangrijkste reden om 911 in deze zin te zien, is dat je een hoger bewustzijnsniveau hebt gekregen of op het punt staat dat te doen.
De modelaanduiding werd trouwens al snel veranderd van 901 naar 911 omdat bleek dat Peugeot alle modelnamen met een nul in het midden al geclaimd bleek te hebben. De vroege 911's gebruikten tweeliter motoren die goed waren voor zo'n 130 pk, en haalden toen al de 100 km/u in slechts 9 seconden. De 911 was geboren.
De Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ van modeljaar 2021 (in productie sinds september van dit jaar), bekleedt nu de eerste plaats in de volgehouden officieuze competitie tussen automerken om de snelste ronde te laten optekenen op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring.
De Tesla Model S Plaid is namelijk de snelste elektrische productieauto op de Nürburgring-Nordschleife. De heftigste versie van de Model S stoot de Porsche Taycan daarmee van de troon.
Rij-impressieDe Ferrari 812 Superfast is het krachtigste en snelste model uit de historie van het merk. Dat laat de auto merken ook, want op vochtig wegdek slippen de achterwielen nog door wanneer je gas geeft bij 120 km/u.