Wat kost een monstertruck? Alleen de motor kost al zo'n 50.000 euro. Ook voor de handgemaakte banden, beplating, extra schokdempers en vering moet flink in de buidel worden getast. Al met al kost een nieuwe truck al gauw 150.000 euro, berekende het Amerikaanse autoblog Offroaders.com.
Monster Jam Trucks zijn ongeveer 3,65 meter lang, ongeveer 3,5 meter breed en 3 meter hoog. Ze moeten minimaal 4.500 kg wegen, maar sommige wegen wel 5.400 kg. Monster Jam Trucks zijn gebouwd voor korte, uiterst krachtige spurts. Ze kunnen wel 1500 tot 2000 pk's genereren en snelheden bereiken van zo'n 160 km/u.
Een monstertruck weegt wel 4500 kilogram en heeft banden van 1,60 meter hoog bij 1,10 meter dik. In de auto zit een motor die speciaal gebouwd is voor de monstertrucks.
Monster Jam - 13.00 - 15.00 uur
Fans en sensatiezoekers van alle leeftijden kunnen genieten van brullende motoren, races en ongelofelijke stunts van de meer dan 5000 kilo wegende Monster Jam trucks en hun coureurs.
Pit Party. Het plezier begint al voor de show begint bij de Monster Jam Pit Party. Bekijk de gigantische Monster Jam trucks van héél dichtbij, ontmoet de coureurs en crew, maak foto's, krijg inzicht in hoe deze trucks zijn gebouwd en beleef onvergetelijke activiteiten voor alle leeftijden.
Bigfoot #5 debuteerde in 1986 en werd in 2002 officieel erkend door Guinness World Records als 's werelds hoogste, breedste en zwaarste monster truck. Met een hoogte van 4,7 meter en een gewicht van ruim 17.000 kg is dit tot op de dag van vandaag een record.
Volgens Monster Jam zijn er op dit moment zo'n driehonderd monstertrucks actief in de wereld. Zij worden gevolgd door zo'n 3,5 miljoen fans.
Wat is de grootste vrachtwagen ter wereld? De grootste truck ter wereld is waarschijnlijk afkomstig van het staatsbedrijf Belaz in Wit-Rusland: de Belaz 75710. Deze kiepwagen, ook wel dumper genoemd, wordt gebruikt voor het transporteren van los stortgoed zoals grind, zand en aarde.
Vuurspuwende vrachtwagen met 4000 pk geveild voor 13 miljoen dollar. Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen.
Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
Met road trains zijn meerdere records bereikt: 1999: 610 meter lengte, 603 tonnen gewicht, bestaand uit een Kenworth-trekker en 46 aanhangers. Gevestigd in Merredin, West-Australië. 2003: 1235 meter lengte, bestaand uit een Kenworth-trekker en 87 aanhangers.
In Europa is 40 ton het gemiddelde toegestane totaalgewicht en met 10 pk per ton heb je dan 400 pk nodig. Iets meer vermogen zorgt voor hogere gemiddelde snelheden en comfort, maar met 500 pk heb je het als chauffeur in de meeste situaties echt prima onder controle.
'Tot 120 ton rijden we met vierassige trekkers met 510 tot 540 pk. ' Hij vindt 700 pk wel het maximum. '660 pk is voldoende voor ladingen tot 400 ton. Wordt het nog zwaarder, dan wordt 700 pk interessant', zegt Kleis.
De nieuwe MAN TGX 18.510 is uitgerust met de grootste cabine en die heet tegenwoordig GX. De basis van deze cabine is gelijk aan zijn voorganger maar er is zoveel nieuw aan dat we kunnen spreken van een nieuwe cabine. MAN nam afscheid van de enorm hoge voorruit in het topmodel en dat komt de opbergruimte ten goede.
4. Bagger 288 van ThyssenKrupp (240 m) Ooit het grootste landvoertuig ter wereld. Deze graafmachine is 96 m hoog en weegt in totaal 13.000 ton.
Daimler, grootste vrachtwagenfabrikant op wereldniveau
De wereldleider op de vrachtwagenmarkt blijft Daimler, met een nog steeds groeiende productie: verkoop van 500.000 vrachtwagens van het merk Mercedes, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz in 2014 (484.000 in 2013).
De Eldorado is in de basis 5,69 meter lang en alleen daarmee al een een forse verschijning als je het vergelijkt met de doorsnee Nederlandse personenauto. De Amerikaanse carrosseriebouwer Jay Ohrberg rekte de Cadillac in eerste instantie op tot 18,28 meter. Later werd de auto nogmaals verlengd, tot 30,5 meter.