Een aanvraag voor een merkregistratie kost € 244 euro voor 10 jaar, voor 1 klasse. Als je een merkregistratie aanvraagt, moet je aangeven voor welke producten of diensten je jouw merk gaat gebruiken.
Tarieven merkrecht
De kosten van een Benelux merkenrecht beginnen bij EUR 675,- ex. BTW voor een merkbescherming in één productklasse. De kosten voor een Europees merk beginnen bij EUR 1500,- ex. BTW voor een merkbescherming in 1 productklasse.
Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Hoe deponeer je een merk? Een merknaam deponeren doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Als je een merk registreert bij het BBIE is jouw merknaam beschermd. Binnen de Benelux mag dan niemand dezelfde of een vergelijkbare merknaam gebruiken.
Merkregistratie is het opnemen van merken in de officiële merkenregisters, bijvoorbeeld het Benelux merkenregister. Dit geldt voor de merknaam, maar feitelijk ook voor alle andere tekens die onderscheidend zijn, zoals een logo.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
Na registratie van uw merk heeft u het merkenrecht. De duur van het recht bedraagt 10 jaar, dit kunt u onbeperkt verlengen. Registratie en meer informatie: Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Wetgeving: Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom (merken en tekeningen of modellen).
Een merk of naam registreer je om het te beschermen. Je investeert in een merk om het bekendheid en waarde te geven. Daarmee wil je je onderscheiden van andere aanbieders, zodat jouw (potentiële) klanten uiteindelijk de voorkeur aan jouw merk geven.
Als u het merkenrecht voor uw merk wilt hebben, dan moet u uw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit geeft u bescherming in de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Onderneemt u ook buiten de Benelux? U kunt een internationale merkregistratie doen bij BOIP.
De bedrijfsnaam (handelsnaam) is de naam die u gebruikt bij het ondernemen. Het handelsnaamrecht ontstaat door het gebruik van de bedrijfsnaam. U moet uw bedrijfsnaam actief gebruiken om bescherming te krijgen van de Handelsnaamwet. Bijvoorbeeld in uw reclame, op uw gebouw, website en facturen.
Het merkenrecht beschermt de merkhouder tegen gebruik (zonder toestemming) van het merk. Een merk is een teken waarmee een bedrijf zijn producten of dienstverlening onderscheidt van andere producten. Een merk is pas beschermd als dit als zodanig is gedeponeerd.
Als merkinbreuk is gepleegd, dan wil je dat de partij die dat doet stopt met onrechtmatig gebruik van jouw merk. Maar er is meer, je kunt ook een schadevergoeding eisen. Op die manier kun je de kosten terugkrijgen. De claim zal dan bestaan uit vergoeding van de schade die is veroorzaakt door de inbreuk op je merkrecht.
Onderscheidend vermogen is de belangrijkste eis die gesteld wordt aan een merknaam. Een merk moet een product of dienst onderscheiden van de producten of diensten van anderen. Daarom moet je geen merknaam verzinnen die te algemeen is.
Als er merkenrecht op een logo, beeldmerk, vorm, kleur of teken rust, mag u deze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar. Soms vraagt de eigenaar daarvoor een vergoeding. Grote merken en organisaties werken vaak met licenties: u koopt dan het recht om bijvoorbeeld een stripfiguur of logo te gebruiken.
De kosten hiervoor bedragen 85 euro voor de Benelux, 260 euro voor de EU en 450 euro wereldwijd per jaar.
Als de kans bijvoorbeeld bestaat dat een consument het merk opvat als een algemene beschrijving van de producten en/of diensten, is het teken niet onderscheidend. Een teken dat niet onderscheidend is, is juridisch gezien geen merk.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
Met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of de Kruispuntbank en het registreren van je domeinnaam ben je al een eind op weg. Maar hiermee heb je jouw handelsnaam of logo nog niet als merk beschermd. Wil je optimale bescherming van je naam of logo? Vraag dan een merkregistratie aan.
Een trademark wordt gebruikt om uw producten en diensten te onderscheiden van die van een concurrent door middel van een woordmerk (naam), woordbeeldmerk (naam met logo) of beeldmerk (logo). Een trademark, of handelsmerk, beschermt u dus tegen kwaadwillende concurrenten die misbruik willen maken van uw goede naam.
Gemiddeld duurt de procedure voor het aanvragen en registreren van een merk drie maanden. Je kunt je merk eventueel ook met spoed inschrijven.
De eigenaar van het merk wordt de merkhouder genoemd. Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. De rechten en plichten die verband houden met het merk rusten op de merkhouder.
Zonder dat je jouw merk hebt gedeponeerd is jouw naam dus niet beschermd. Om jouw merknaam te beschermen moet je het dus deponeren. Daarna zal het Merkenbureau jouw merk inschrijven in het merkenregister en ben je beschermd.
Een logo is auteursrechtelijk beschermd als het logo – kort gezegd – origineel is. Daarvan is sprake als de tekst een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Om aan die vereisten te voldoen mag het werk niet ontleend zijn aan een ander werk.
Wil je wat meer bescherming dan enkel bescherming door het handelsnaamrecht, registreer dan een merk. Een merk beschermt namelijk tegen alle soorten gebruik van die naam (als je een woordmerk registreert), die een inbreuk maken. Dus ook tegen hobbyblogs, facebookpagina's en twitteraccounts.