Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Het interieur van de helicopter is verozrgd door het wereldbekende luxe modemerk Hermes. De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
NH90 NFH: $39 miljoen (een Belgische NH-90 met volledige uitrusting kost zowat $50 miljoen) Denel Rooivalk (Zuid Afrika): $40 miljoen. Sikorsky SeaHawk SH-60B: $40 miljoen. Airbus Helicopters Tiger: $50 miljoen.
Politiehelikopter standplaats
Bij aankoop van een standplaats dien je de verkregen politiepersoneel (3) in de opleiding politiehelikopter te doen, nadat deze zijn opgeleid kan de helikopter pas ingezet worden. Aanschaf helikopter 300.000 credits.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Gemiddeld is het een uur of twee.
De Officier Vlieger gaat direct verdienen wanneer hij begint aan de opleiding. Bij het begin van de opleiding heeft de Vlieger in spé nog een lage rang en krijgt hij naar die rang betaald. Naarmate de opleiding vordert en er een hogere rang wordt behaald stijgt het loon mee. Dit ligt tussen €2173 en €9502.
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 30.000,-.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
De Mil Mi-26 (Russisch: Ми-26) (NAVO-codenaam: Halo) is een Sovjet/Russische zware transporthelikopter en is in zowel civiele als militaire dienst. Het is de zwaarste en sterkste helikopter in productie.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
De controle over een heli is weliswaar moeilijk, maar wel volledig. Met een heli kun je letterlijk alle kanten op. Het begint al bij het opstijgen en landen. Een vliegtuig met vaste vleugels moet hotsebotsend door de molshopen een aanloop nemen om op te kunnen stijgen met alle risico's van dien.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Je krijg hetzelfde salaris als iedere andere beginnende officier, zo'n 1750 euro bruto per maand (meer info daarover kan je hier vinden). Na de basisopleiding ligt het salaris van een F16-piloot op 1900 euro netto.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Vliegen in het donker
De MMT-helikopter mag ook 's nachts overal landen. Er moet wel voldoende ruimte zijn en er mogen niet te veel huizen staan. Dus niet in de bebouwde kom. In het donker dragen de piloot en de verpleegkundige zogenaamde 'night vision goggles'.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.