Voor een zeer kleine schade die gemakkelijk te herstellen is, moet u denken aan een vanaf prijs van ongeveer €30,- euro en voor grotere schades zal dit uiteraard meer zijn. U doet er verstandig aan om bij verschillende schadeherstellers een offerte aan te vragen, zodat u prijzen kunt vergelijken.
Eerst verwarm je het gedeukte plaatwerk met een heteluchtpistool (of föhn). Na een paar minuten spuit je de icespray (of leg je droogijs) op de deuk. Even wachten en de deuk moet vervolgens vanzelf terugspringen en je deukschade is weer verleden tijd.
Wij kunnen kleine deukjes ter grootte van een € 2,- muntstuk effectief herstellen door middel van Restylen. Met uitdeuken zonder spuiten kunt u uw auto laten uitdeuken tegen lage kosten. Als richtprijs kan u uitgaan van € 75,- per deukje.
Het uitdeuken zelf kost Deukjeweg ongeveer een uur tot anderhalf uur, afhankelijk van het materiaal en de plaats van de schade.
De kosten voor het verwijderen van deuken met deze procedure liggen rond de 40 tot 100 euro per deuk, afhankelijk van de grootte. SMART-Repair werkt echter alleen voor deuken met vloeiende overgangen naar de rest van het plaatwerk. Bijvoorbeeld bij schade door hagel.
De kosten van een nieuwe deur kunnen erg variëren. Vanaf €30,- zijn deuren al beschikbaar, maar de kosten kunnen ook oplopen tot zo'n €1900,- per deur.
Uitdeuken zonder spuiten is als het ware het voorzichtig terugduwen van het metaal van uw auto in de originele vorm. De techniek is vrij simpel: de deuk wordt met behulp van een professioneel hefboomsysteem van binnenuit 'weggemasseerd'. Op deze manier hoeft er niet geplamuurd of gespoten te worden.
METHODE 1: HEET WATER
Naast dat dit beter is voor de autolak (koude lak is broos en brokkelt snel) kan dit ook je redder in nood zijn. Voordat je met allerlei gereedschap in de weer gaat, is dit een interessante optie om te proberen. Giet met een waterkoker heet of het liefst kokend water vlaksgewijs op de deuk.
Als je lak er bijvoorbeeld dof uitziet en slechts lichte waskrassen heeft, kan polijsten misschien al een goede oplossing zijn. Iets complexere lakschades kunnen meestal plaatselijk hersteld worden door spotrepair. Bij grotere lakschades, zal het beschadigde onderdeel opnieuw gespoten kunnen worden.
In het algemeen geldt als uitgangspunt voor de berekening van de omvang van de verplichting tot schadevergoeding, dat de benadeelde (het “slachtoffer”) zoveel mogelijk in de toestand gebracht dient te worden waarin hij zou hebben verkeerd indien de schadeveroorzakende gebeurtenis zou zijn uitgebleven.
Bij het berekenen van het schadebedrag speelt de dagwaarde van de auto een belangrijke rol. Een nieuwe auto verliest namelijk al waarde, zodra deze op uw naam staat. Vanaf dat moment is de auto niet meer nieuw. Het bedrag dat de auto bij verkoop oplevert, is de dagwaarde.
In beginsel gaat men er vanuit dat iedereen zijn of haar eigen schade draagt. Wanneer je bijvoorbeeld schade lijdt aan eigen bezittingen, dan wordt je geacht zelf de rekening te betalen en voor eventuele reparatie of vervanging te zorgen.
De deukjes in panelen van metaallegering (de meeste auto's) en aluminium zijn geschikt voor de techniek “uitdeuken zonder spuiten”, dus dat overspuiten niet nodig is.
Vroeger moesten kleine deukjes (ter grootte van een golfbal) in het plaatwerk (zonder lakbeschadiging!) worden uitgedeukt, geschuurd en gespoten. Dankzij de “Uitdeuken Zonder Spuiten”-methode, worden dit soort deuken nu hersteld, zonder dat het onderdeel daarna nog gespoten hoeft te worden.
Spotrepair is een vorm van schadeherstel voor kleine beschadigingen. Bij deze vorm van schadeherstel wordt slechts een klein gedeelte van de auto gespoten, in plaats van direct de gehele auto. Een klein gedeelte herstellen is voordeliger dan wanneer de gehele auto of een volledig onderdeel hersteld moet worden.
Voor een zeer kleine schade die gemakkelijk te herstellen is, moet u denken aan een vanaf prijs van ongeveer €30,- euro en voor grotere schades zal dit uiteraard meer zijn. U doet er verstandig aan om bij verschillende schadeherstellers een offerte aan te vragen, zodat u prijzen kunt vergelijken.
Een andere mogelijkheid om de bumper te herstellen, is door met een föhn de plek van de beschadiging warm te maken. Probeer dit eerst met een gewone haarföhn, omdat een verfföhn een veel hogere temperatuur haalt. Door dit geleidelijk te doen, kan de beschadiging uitgedeukt worden.
Als het gewoon een deuk is zonder plooi(en) op een relatief vlak oppervlak kan je die eruit duwen of trekken, aders even wachten tot je weer voldoende geld hebt om bij de carossier te passeren.
Totale kosten: €245,- ex.
Dit is een oplossing voor een dorpel die niet opnieuw gespoten moet worden. Het ziet er keurig uit en scheelt de kosten van een autospuiter. Uiteraard is het ook mogelijk de gerepareerde dorpel te laten spuiten, ik heb contact met een goede autospuiter.
Wat is een dorpel? Dorpels zijn beschermde kokerbalken die de dragende onderdelen van je auto verbergen en beschermen. Dorpels zijn in dezelfde kleur gespoten als de rest van je auto en zijn te vinden aan de zijkanten van je auto onder de portieren.
Dit hangt af van het soort schade dat u heeft; een kleine reparatie kan binnen een uur gerepareerd zijn een complexere schade kan soms tot een week kosten. Over het algemeen bent u uw auto hooguit een week kwijt.
Wat kost spotrepair? De kosten van spotrepair draagt bij aan de staat van de kras, de grote, de diepte, de plaats (zichtplaats) en het eventuele meerwerk voor de- en montage. Gemiddeld kan je een spotrepair van niet groter dan een A4 formaat reparatieplek, zonder (de)montage, een rekening verwachten vanaf €175,00.