De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De prijs van zeecontainers is geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. ,,Uiteindelijk moeten we de hogere transportkosten wel doorberekenen.'' Foto: ANP. Bedrijven in de Rotterdamse haven hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen uit Azië hier naartoe te halen.
Dat fenomeen wordt floating storage genoemd. Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
World Container Index blijft dalen: transport container van China naar Rotterdam kost nu 11.099 dollar. De kosten voor het wereldwijde transport voor containers zijn ook afgelopen week op vrijwel alle belangrijke handelsroutes gedaald. Van Shanghai naar Rotterdam kost het transport nu 11.099 dollar per container.
De prijs voor een 40ft zeecontainer is afhankelijk van of je deze bij ons huurt of koopt. Een 40ft zeecontainer kun je al huren vanaf €6,- per dag! Mocht je de 40ft container willen kopen dan hangt de prijs af van de kwaliteit van de container.
Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
De arbeidsvoorwaarden van een Schipper Binnenvaart zijn vastgelegd in de CAO Binnenvaart 2022. Het salaris van een Schipper Binnenvaart begint bij €2208,- en loopt op tot €3327,- bruto per maand inclusief maximale toeslagen. Het salaris kan hoger uitvallen afhankelijk van de rederij waar je werkzaam bent.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Op de factuur aan je Chinese klant zet je 0% btw. Dit mag alleen wanneer je in je administratie kunt aantonen dat de goederen de EU verlaten hebben. Bijvoorbeeld aan de hand van de uitvoeraangifte, transportdocumenten en betaalbewijzen.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Containerverlies. Als er daadwerkelijk 1.900 containers of meer in zee zijn verdwenen, is dat een ontzettend hoog aantal. Het aantal containers dat alle containerschepen bij elkaar wereldwijd verliezen op jaarbasis, werd door de World Shipping Council onlangs nog geschat op 1.382 stuks.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Met een lengte van 400 meter, een breedte van 59 meter, een diepte van 16 meter, een maximumcapaciteit van 20.124 zeecontainers en een gewicht van 225.000 ton behoort de Ever Given tot de grootste containerschepen ter wereld.