Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645. Dat is vrij ruim, dus zetten we op een rij aan welke kosten u moet denken.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Bij een tweedehands wagen heb je te maken met aanschaf, afschrijving en onderhoud. Reken in ieder geval op 250 euro per maand voor brandstof, belasting en een goedkope autoverzekering. Dit zijn autokosten die maandelijks terugkomen. Al met al kost 'een beetje auto' onderaan de streep al snel 400 euro per maand!
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
Als u een auto gaat kopen, moet u het kenteken op uw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. Na de overschrijving bent u verantwoordelijk voor de motorrijtuigenbelasting, een WA-verzekering en de apk goedkeuring.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Nieuwe auto: 8000 euro (over 5 jaar, 140 euro per maand) Vakantie: 2000 euro (elk jaar, 170 euro per maand) Onvoorziene uitgaven (170 euro per maand, dat is 2000 euro per jaar)
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Hoeveel het kost om een auto te verzekeren, verschilt per persoon. Dit hangt af van onder andere de dekking, het aantal schadevrije jaren, de waarde van de auto en de woonplaats. Houd rekening met minimaal 30-40 euro per maand, maar dit kan oplopen tot meer dan 100 euro per maand.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van onder meer het soort motorrijtuig, het gewicht van het motorrijtuig en het soort brandstof. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor vrijstelling of een bijzonder tarief.
Wat is de prijs van een tweedehands auto: Tenzij u al een aanzienlijk fortuin bezit en weet in hoeverre de kosten opwegen tegen de baten, geef dan niet meer uit dan 50% van uw bruto-inkomsten.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
U kunt eenvoudig uitrekenen hoe zuinig uw auto rijdt! Hiervoor neemt u het aantal gereden kilometers en deelt dit door het aantal verbruikte liters brandstof. Dus, het gemiddeld verbruik = aantal gereden kilometers / aantal verbruikte liters.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.
Bij het leasen van een occasion kun je kiezen voor kortere looptijden van bijvoorbeeld 24 maanden. Doordat de looptijd korter is kun je vaker voor een nieuwe occasion kiezen. Omdat het leasebedrag een stuk lager ligt, zijn er veel meer mogelijkheden met het leasecontract.
Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een ton aan vermogen? In totaal zijn er in Nederland 2.467.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan vermogen hebben (bron). Dat komt neer op 5,18 miljoen mensen.
Scholieren die sparen hebben een gemiddeld spaartegoed van 1.392 euro. Dit is minder dan in 2016, toen scholieren 1.641 euro aan spaargeld hadden. De ene helft van de scholieren met spaargeld heeft minder dan 500 euro gespaard, de andere helft heeft meer dan 500 euro gespaard. In 2016 lag de mediaan op 600 euro.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
De pieken en dalen van de autokosten balanceren zich van 2009 tot 2018 uit tot een gemiddelde van 23 procent. Bijna hetzelfde getal dus. In het totale plaatje is autorijden echter veel duurder dan met het OV reizen. In Nederland wordt ongeveer tien keer zoveel geld uitgegeven aan de auto vergeleken met het OV.
Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt. Als je naar de totale kosten kijkt dan betaalt de reiziger ongeveer een kwart en driekwart door de overheid."