Fleetaccess is officeel ABT Sportsline dealer. ABT staat bekend als huistuner voor Audi, Volkswagen, SEAT, Cupra en Skoda. ABT Sportsline heeft zich gespecialiseerd in het motorisch tunen van VAG merken.
ABT viert zijn 125ste verjaardag, want in april 1896 richtte Johann Baptist Abt zijn smidbedrijf op. Een familiebedrijf dat vandaag de dag is uitgegroeid tot gerenommeerd tuning- en racebedrijf onder de naam ABT Sportsline.
Een abt is het hoofd van een abdij. Een abdij is een klooster geleid door een abt, een gebouw waarin volgelingen van Rooms-Katholieke stromingen in het Christendom zich terugtrekken om te mediteren en zich te bezinnen. De abt staat aan het hoofd van deze volgelingen, die ook wel monniken genoemd worden.
De Nederlandse prijs van de Audi RS 6 Johann Abt Signature Edition. Een volledig standaard Audi RS 6 kost in Nederland inclusief alle belastingen maar zonder opties 192.918 euro. Voor een Audi RS 6-R met 740 pk moesten Nederlandse kopers minimaal 317.000 euro afdragen inclusief alle belastingen.
Er zullen in totaal maar 125 exemplaren van de ABT Audi RS6-R gebouwd worden.
De ABT RS6-R is dus een Audi RS6 die goed zijn best heeft gedaan in de sportschool. Het vermogen van de V8 is met maar liefst 140 pk gestegen naar 740 pk. Het koppel is met 120 Nm gestegen naar 920 Nm.
Sommige modellen kunnen nog verder getuned worden, zoals de Audi RS3-R, de Audi RS4-R, de Audi RS5-R, de Audi RS6-R en de Audi RSQ8-R. De "-R" staat hierbij voor Racing.
Hoewel tuner Abt zelf verwarring schept door de bedrijfsnaam in hoofdletters te schrijven, is de naam van de befaamde Volkswagen-tuner geen afkorting. Het bedrijf werd 125 jaar geleden opgericht door meneer Johann Abt en wordt momenteel gerund door achterkleinzoon Hans-Jürgen Abt.
Modelnamen blijven intact
Audi zet tweecijferige getallen in om de vermogensklasse van zijn modellen aan te gaan duiden. Het getal komt voor de aanduiding van het type van motor te staan. Zo gebruikt Audi het getal 30 om motoren met vermogens tussen de 110 pk en 130 pk aan te duiden.
Voor de rest breiden beide merken hun elektrische aanbod de komende jaren sterk uit. Nu Volkswagen en Audi (als R&D-kartrekker van de Volkswagen Group) hebben aangekondigd geen nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, is de kans groot dat dit beleid het voor het hele concern geldt.
De Audi RS3 Sportback ABT staat met slechts 3500 kilometer op de teller te koop bij Vd Akker in Best. De ultieme hatchback mag ook wat kosten: €106.880,-.
Indrukwekkende cijfers, maar indrukwekkender is dat het volle vermogen al bij 2.050 toeren beschikbaar is. Daarmee is een 0-100 km/h sprint binnen 3,6 seconden gedaan en duurt het slechts 12 seconden voordat de auto de 200 km/h aantikt. Topsnelheid is elektronisch gelimiteerd op 250 kilometer per uur.
Nederlandse ABT Audi RSQ-R kost €309.850,-!
Hij staat nu met 3750 kilometer op de teller te koop voor €309.850,-. Net als de nieuwe Audi RS6 Avant en RS7 Sportback, maakt de RS Q8 gebruik van een 4,0-liter V8 met twee turbo's en een mild hybride systeem om 600 pk en 800 Nm koppel te ontwikkelen.
De 'normale' Audi RSQ8 heeft een 4.0-liter V8, goed voor 600 pk en 800 Nm. Die trekt 'ie de grote Audi in 3,8 tellen naar de 100 km/h, en is een onbegrensde topsnelheid (met Dynamic Package) van iets boven de 300 km/h mogelijk.
Je schrikt je wezenloos als je gaat uitzoeken hoeveel Nederlandse Audi RS 6'en er zijn. Alleen van Performance-uitvoering staan er al meer dan 160 op Nederlands kenteken.
0 tot 100 km/h neemt slechts 3,9 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 280 km/h. In Nederland heeft de Audi RS5 Sportback een vanafprijs van €129.340,-. Voor de Audi RS5 Coupé ben je minstens €129.740,- kwijt. Ter vergelijking; in Duitsland moet je voor beide minstens €83.500,- meebrengen.
De auto heeft een 4,2-liter biturbo V8-motor met 5 kleppen per cilinder en variable inlaatklep timing die een vermogen van 450 pk (331 kW) opwekt en een koppel heeft van 560 Nm. Het maximumvermogen is beschikbaar van 5.700 tot 6.400 tpm en het maximum koppel tussen 1.950 en 5.600 tpm.
De allerbeste 1.9 TDi is de 150 pk TDi wat in o.a. de Golf 4, Bora, Leon 1M etc. zit. Deze heeft een lekker grote betrouwbare turbo (Garret 1749VB) , met chiptuning is 200+ pk en 400+ nm geen enkel probleem. Halen ze rustig 4 ton mee.
In 1928 werd Audi overgenomen door een bedrijf dat DKW heette. Deze firma maakte motorfietsen en auto's. Nog eens vier jaar later kwam er een samenwerking tussen DKW, Audi en de merken Horch en Wanderer. Samen vormden ze een nieuw bedrijf: Auto Union.
De 1.4 TSI motor heeft inderdaad de reputatie van uitgerekte kettingen maar na 2007 lijkt dat bij de 1.4 versie definitief wel opgelost te zijn. Rammelende motorische bijgeluiden tijdens de koudstart wijzen al snel richting een te slappe ketting.
TFSI betekent benzine en TDI betekent diesel, zoveel is duidelijk. Voorheen heette de plug-in hybride versie van de Audi A3 Sportback de 'e-tron'. De nieuwste plug-in hybride heet voluit 'A3 Sportback 40 TFSI e'.
Elke doorsnee Audi (elektrisch, hybride of brandstof) krijgt een cijfer van 30 tot 70 waarmee het vermogen wordt aangegeven. TFSI betekent een turbobenzinemotor en de 'e' staat voor toegevoegde elektriciteit. Het naampje e-tron plakt Audi alleen op de volledig elektrische modellen.
Achter het vermogenscijfer vind je de vertrouwde aanduiding voor het motortype. TFSI staat voor benzine, TDI voor de diesel, g-tron voor de groengasmodellen en e-tron voor elektrische of plug-in-hybride aandrijving.