Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Volgens Flight International kost de passagiersversie van de 747-8 tussen de 272 miljoen en 282 miljoen dollar. De vrachtversie - tot nu toe de enige versie van de 747-8 die Boeing heeft weten te slijten - is zoals gebruikelijk enkele miljoenen duurder.
Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar.
Op dit moment vliegen nog 66 airlines met de Boeing 747.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Dit is de vernieuwde Airbus A330 – een toestel van € 250 miljoen dat meer dan 13.000 kilometer kan vliegen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Het JetOneX-vrachttoestel toen het nog een KLM-747 was
KLM zou tot in 2021 met de 747's blijven vliegen, maar nam aan het begin van de coronacrisis versneld afscheid van de vliegtuigen om kosten te besparen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Een vliegtuig heeft maar één motor nodig
Vliegtuigen zijn uitgerust met twee motoren, maar een vliegtuig kan prima vliegen met slechts eentje. Het is alleen wel minder zuinig qua brandstof en met één motor kan dus minder ver gevlogen worden.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.