Gotthardtunnel: misschien wel de bekendste van allemaal en maar liefst 17 kilometer lang, op de route door Zwitserland zuidwaarts richting Italië. En het goede nieuws: helemaal GRATIS.
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
Gotthardtunnel info
Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
Tol voor de Gotthardtunnel kan 20 euro kosten
Momenteel is het rijden door de Gotthardtunnel inbegrepen in de jaarlijkse prijs van het Zwitserse vignet.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Gotthardpas: het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van eronderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Hoeveel moet ik betalen in Italië? In Italië betaal je op alle snelwegen gemiddeld 7 cent per kilometer (vanaf 2025). Alleen op de A2 van Salerno naar Reggio di Calabria wordt geen tol geheven. Op Sicilië hoef je alleen aparte tol te betalen op de A20 tussen Messina en Palermo en de A18 van Messina naar Catania.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
De bouw begon in november 1999 bij Amsteg. De booroperaties werden in maart 2011 afgerond. De uiteindelijke kosten werden in 2016 afgerond en bedroegen naar verluidt CHF 12,2 miljard (US$ 12 miljard) .
Kosten vignet Oostenrijk 2024
Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90. Vignet 1 jaar: € 96,40.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
De Gotthardtunnel is gratis omdat de gebruikskosten al in de prijs van het Zwitserse vignet zijn inbegrepen.
In Zwitserland is een tolvignet verplicht. Bestel 'm eenvoudig in onze webwinkel of ANWB-winkel voor € 44,95. In Zwitserland is een tolvignet verplicht.
De prijs van het digitale Zwitserse vignet is vastgesteld op € 54,95 voor het jaarlijkse vignet. Deze prijs is inclusief alle snelwegen en secundaire wegen die als snelweg zijn geclassificeerd, zonder extra kosten.
Gotthardtunnel: misschien wel de bekendste van allemaal en maar liefst 17 kilometer lang, op de route door Zwitserland zuidwaarts richting Italië. En het goede nieuws: helemaal GRATIS. Althans, je hebt natuurlijk wel een snelwegvignet nodig.
Alternatieve routes voor de Gotthardtunnel
Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer. Het verkeer wordt met verkeerslichten gereguleerd om te voorkomen dat er files in de tunnel ontstaan.
Gotthard-basistunnel volledig hervat in september 2024. De schade die werd veroorzaakt door het goederentreinongeluk in de Gotthard-basistunnel op 10 augustus was "veel groter dan verwacht", geschat op CHF 100 miljoen-130 miljoen. Een normale treindienst zal niet worden hervat vóór september 2024.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
Gotthardpas half mei open
Tips voor de Sint Gotthardpas: Neem afrit 39 of afrit 38 bij grote drukte. Als je al bij afrit 40 bent, is de route door de tunnel het snelst.
Ook het niet betalen van het verschuldigde tolgeld is strafbaar en kan beboet worden (tussen 87 tot 315 euro). Inning van deze boetes kan worden overgenomen door het CJIB.
De snelwegkosten in Italië worden geïnd in de vorm van tolgelden, die contant, per betaalpas of tankpas, direct bij de tolpoorten kunnen worden betaald . Tol wordt niet alleen geheven voor auto's en vrachtwagens, maar ook voor motoren. Ook voor het passeren van sommige tunnels wordt tol geheven.
De Tunnel du Fréjus is een tolweg. In 2024 bedroegen de tolkosten aan Franse zijde € 54,10 voor een personenauto enkele reis en € 67,50 retour. Vrachtwagens betalen € 394,80 enkele reis. De toltarieven liggen aan Italiaanse zijde iets hoger vanwege de hogere btw.