De juiste positie van je fietshelm Dat houdt in dat je de fietshelm recht en dus horizontaal opzet en je je helm net boven je wenkbrauwen draagt. Draag je fietshelm nooit te ver naar achter. Mocht je vallen, dan zal de fietshelm je hoofd amper beschermen.
Fietspetten en bandana's zitten comfortabel onder je helm en zorgen er tijdens maximale inspanning voor dat zweet niet je ogen inloopt. Naast een goed ademend vermogen zorgen de petjes er ook voor dat koude wind wordt tegengehouden.
Een fietsbril is uiteraard ook een aanrader wanneer je fietst, om je ogen te beschermen. Let er daarbij op dat je eerst je helm opzet, en daarna pas je bril. Op die manier kun je de pootjes van de bril over het bandje van je helm schuiven. Toegegeven, dit is puur een esthetische tip.
Een nieuwe helm moet strak zitten
Als de druk van de helm op je voor- en achterhoofd afneemt dan is de helmmaat goed. De helm hoort rond het hoofd en de wangen strak te zitten. De wangkussens gaan na verloop van tijd losser zitten. Als je met de helm op je hoofd van links naar rechts kan zwiepen dan is deze te groot.
Om zeker te weten dat je de helm niet te klein hebt gekocht is het aan te raden om de helm thuis even op te houden. Voel je na verloop van tijd een vervelende druk aan de voor- of achterkant van je hoofd dan is hij vermoedelijk te klein, of past hij niet goed bij je hoofd.
Let erop dat de helm je hele hoofd omsluit en niet alleen op een paar punten op je hoofd draagt. Check of de helm niet te hoog zit, je ogen moeten ongeveer op het midden van de vizieropening staan en je kin mag er niet ver onderuit steken.
Houd de kinbeugel vast en beweeg hem langzaam horizontaal en verticaal, als uw wangen niet bewegen, maar de helm wel, dan is hij waarschijnlijk te groot. Een motorhelm mag niet te strak of te los zitten. Als een helm te strak zit, is het mogelijk dat sommige delen, zoals de kin, niet volledig bedekt zijn.
Het dragen van een helm vermindert de kans op ernstig hersenletsel met 60 procent, een dodelijk hersenletsel zelfs met 71 procent.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Veel motorrijders kiezen ervoor om een muts onder hun helm te dragen. De reden hiervoor? De kin en hals blijven warm tijdens het rijden. Maar ook zorgt de helmmuts ervoor dat oorbellen niet zomaar achter de voering van de helm blijven haken.
Uit onderzoek blijkt dat fietsers met een helm bij een ongeval zo'n 60 procent minder kans maken op ernstig hoofdletsel dan fietsers zonder helm. In het geval van dodelijk hoofd-/hersenletsel gaat het zelfs om 70 procent.
En het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel met 60% (Høye, 2018a). Dit geldt voor alle fietsers, dus ook volwassenen. Onderzoek van VeiligheidNL (Krul e.a., 2022) toont ook de meerwaarde van een fietshelm aan: het dragen van een fietshelm vermindert de kans op hoofdletsel met 62% en de kans op hersenletsel met 33%.
5. Fietshelm: bescherming tegen een val én tegen regen. Ook bij droog weer is het verstandig om een fietshelm te dragen.
Samengevat zit een motorhelm goed wanneer hij goed strak zit zonder ergens oncomfortabel te klemmen, maar ook zonder ten opzichte van het hoofd te kunnen bewegen. Je ogen moeten recht voor het vizier zitten en je kin mag er niet onder uitsteken.
Een fietshelm is een essentieel onderdeel van de veiligheidsuitrusting van elke fietser, en een helm met vizier kan nog meer bescherming bieden. Een vizier helpt zonlicht en ander vuil af te weren, zodat je zicht tijdens het fietsen helder blijft.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo'n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen.
Het veelvuldig gebruiken van de helm is wel van invloed op de levensduur, door intensief gebruik is de levensduur korter. Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Voor bijna alle haartypes geldt dat een bandana onder de helm een extra bescherming vormt. Met een bandana kan het haar gemakkelijk vastgezet worden. Het haar raakt de binnenkant van de helm niet, waardoor eventuele haarproducten de binnenkant niet kunnen aantasten.
Door een helm te dragen vermindert u de kans op (ernstig) hoofdletsel bij een ongeval. Alle snorfietsers en hun passagiers moeten een helm dragen. Er zijn geen uitzonderingen op de helmplicht mogelijk.