Een stuurslot zit meestal ingebouwd in het contactslot. Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af. Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet. Je moet het stuur meestal wel naar links draaien om het te kunnen afsluiten.
Je moet je stuur naar rechts draaien, om vervolgens het sleuteltje om te draaien en in te drukken. het slot valt dan namelijk in een gleuf in je vork, en hier zit een palletje achter die ervoor zorgt dat deze hier blijft zitten.
Zo zet je jouw auto op stuurslot: Zet je motor uit, haal je sleutels uit het contact en draai je stuur een klein stukje naar links of naar rechts totdat je een klik hoort.
Het meest voorkomende probleem: het stuurslot. Draai aan je contactsleutel en wrik tegelijk een beetje aan je stuur om je stuurslot op te heffen. Je mag best wat kracht gebruiken op het contact wanneer dit het geval is.
Scooters worden voornamelijk gestolen door het achterwiel op te tillen en de scooter of brommer simpelweg naar een steegje te rijden of een plek waar de scooter verder behandeld kan worden om mee genomen te worden. 2. Zet je scooter niet in een steegje of op een plek waar niemand hem ziet.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Uit de cijfers blijkt dat 1 op de 73 bromfietsen van dit merk worden gestolen.
Hoe veilig is een stuurslot? Een stuurslot is een goede en bovendien simpele manier om je auto extra te beveiligen. Een stuurslot vertraagt de dief, waardoor deze vaak al geen zin meer heeft om in te breken in je auto.
De ene magneet zorgt voor de opwaartse en de andere voor de neerwaartse beweging om het slot te vergrendelen of ontgrendelen. Door het bekrachtigen van de juiste elektromagneet (5 of 6) wordt de vergrendelingspal in de juiste stand gedrukt: vergrendelen of ontgrendelen.
Als u nog wel de sleutel heeft maar het cilinderslot wilt niet draaien, dan wordt de sleutel meestal geblokkeerd door een vastzittende pal. Een cilinderslot zit vol met kleine veertjes en palletjes en als 1 van deze palletjes blokkeert dan kan de sleutel niet gedraaid worden.
Het beste type stuurslot is de Disklok. Deze schijf leg je om je stuur heen en wel zo dat deze er niet strak omheen zit. Op deze manier wordt het dieven onmogelijk gemaakt om je stuur te kunnen gebruiken. Het is dus een zeer efficiënte bescherming.
Een stuurslot heeft als doel het stuur in een gesloten positie te zetten, zodat er niet zondermeer met bijvoorbeeld een motor of scooter vandoor gegaan kan worden.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.
Heb het ook al vaak gehad!! Als je je achterlichten eraf schroeft, zitten daar 2 gaten in je frame.. pak een zaklamp en een lange platte schroevendraair, en wip er een palletje omhoog en voila... open!!!!
Een combinatieslot is een slot waarbij een reeks cijfers wordt gebruikt om het slot te openen of te sluiten. De cijferreeks kan worden ingevoerd door middel van een serie van onafhankelijk draaiende schijven met in gestanste cijfers, of door één enkele draaischijf die verschillende schijven aanstuurt.
Een veiligheidsslot is gemaakt van extra stevig materiaal. De meeste hebben een dikke voorplaat die het moeilijk maakt het slot door te boren. Geharde stalen stiften in de nachtschoot voorkomen dat deze wordt doorgezaagd. Een blokkeerplaat zorgt dat de nachtschoot niet kan worden doorgedrukt.
De termen dag- en nachtschoot hebben betrekking op de manier waarop een deur sluit in de sluitplaat bij oplegsloten. De dagschoot is schuine deel van het slot dat met de deurkruk, een draaiknop of sleutel bewogen kan worden. De dagschoot bevindt zich meestal boven in de voorplaat van het mechanische slot.
Een extern stuurslot wordt aangeschaft om ervoor te zorgen dat het stuur niet meer gedraaid kan worden. Hierdoor is het voor dieven onmogelijk om er met jouw auto vandoor te gaan omdat het stuur onbruikbaar is geworden. Het schrikt veel dieven ook af omdat het te veel moeite is om het stuurslot onklaar te maken.
BearLock® is HET mechanische versnellingsbak- of stuurasslot, ter voorkoming van voertuigdiefstal. Alleen de originele BearLock® zal ten allen tijde herkenbaar zijn aan het Berenlogo. Het systeem wordt volledig geïntegreerd ingebouwd, in “harmonie” met de bestaande techniek in het voertuig.
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
Ter preventie van diefstal is het belangrijk om uw scooter altijd in een schuur, stalling of box te parkeren, met minimaal twee goede sloten en eventueel een alarmsysteem. Helaas is er niet altijd de mogelijkheid om uw scooter binnen te parkeren.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
U bent verplicht om minimaal een WA Bromfietsverzekering voor uw elektrische scooter af te sluiten. Met deze verzekering bent u verzekerd als u met uw elektrische scooter schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Kies voor een uitgebreidere dekking als u wilt dat schade aan uw scooter ook verzekerd is.