Voordat je daadwerkelijk invoegt, kijk je eerst in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Hierna geef je pas richting aan met je signaleringslicht c.q. signaalverlichting. Het is belangrijk om direct na het invoegen de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Ook bij het uitvoegen geef je richting aan.
Voordat je daadwerkelijk invoegt, kijk je eerst goed in de binnenspiegel, de buitenspiegels en over je schouder. Daarna geef je richting aan met je knipperlicht ten teken dat je gaat invoegen. Bij het uitvoegen geef je ook richting aan.
Knipperlichten zijn op verschillende manieren technisch te realiseren. Men kan de lichtbron constant laten branden maar de lichtstraal periodiek onderbreken of laten roteren (zwaailicht). Meestal echter wordt de lamp afwisselend aan en uit gezet door een wisselend elektrisch signaal aan te bieden.
De richtingaanwijzer is een lange, meestal grijze of zwarte hendel. Als die omhoog of omlaag wordt bewogen, gaat er aan de linker- respectievelijk rechterkant van je auto een licht knipperen. De richtingaanwijzer maakt geen geluid en het licht knippert niet, tenzij de motor draait (contact aanstaat).
Bij auto's met het stuur links zit de richtingaanwijzer ook bijna altijd links. Behalve bij Tesla en Ferrari, die knoppen op het stuur monteren. Maar bij rechtsgestuurde auto's in bijvoorbeeld Japan of Australië kun je beide vormen tegenkomen.
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Knipperende lichten kunnen wijzen op voorzichtigheid of dat de traditionele lichten in het gebied niet werken zoals ze zouden moeten werken . Stop in alle gevallen, kijk in alle richtingen en ga alleen verder als het veilig is om dat te doen.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
Een geel knipperlicht betekent gevaarlijk punt.
De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van 30.
Die weet ik (nog) uit mijn hoofd, heb ik ruim 30 jaar geleden eens 'moeten' leren......., die van een auto moet tussen de 60 en 120 keer per minuut knipperen.
Blauw/wit = knipperlicht rechts.
Als je knipperlichten aan staan is dat geen probleem. Je mag ook op een invalidenparkeerplaats gaan staan dan. Met een beetje accu kun je de lichten wel vijf uur laten knipperen dus je kan ook meteen een filmpje pakken of ergens iets gaan eten.
Als er stilstaand verkeer op de rotonde staat, mag u alleen invoegen als u geen afritten of ingangen voor andere weggebruikers blokkeert . U kunt de rotonde oprijden als uw pad vrij is en het veilig is om te gaan.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
In de privésfeer begroeten Fransen elkaar vaak met 'la bise', maar op de werkvloer is dit niet gebruikelijk. Beperk je daarom tot het schudden van de hand van de ander. Geef altijd een stevige hand, maar let er goed op dat je niet knijpt. Vergeet niet om de andere persoon aan te kijken tijdens de begroeting.
Inhalen op snelwegen (richtingaanwijzers) – wanneer mensen in Frankrijk inhalen op snelwegen, laten ze hun linker richtingaanwijzer de hele tijd aanstaan terwijl ze op de buitenste rijstrook blijven. Het voorkomt dat mensen 'tailgaten' . En ze keren vrijwel direct terug naar de binnenste rijstrook.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
Wie wil invoegen, moet dus altijd voorrang verlenen aan bestuurders die op de doorgaande rijbaan rijden. Soms is een invoegstrook tegelijkertijd ook een uitvoegstrook. Dit heet ook wel een weefvak. In- en uitvoegende weggebruikers moeten bestuurders die op dezelfde rijbaan blijven voorrang verlenen.
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft. Die boete bedraagt in 2023 €110.
Knipperende oranje verkeerslichten
In plaats van rood en oranje te worden, gebruiken ze een knipperend oranje licht om aan te geven dat bestuurders kunnen gaan als het veilig is om dat te doen. Kort nadat een voetganger op de knop drukt, wordt het verkeerslicht rood en stopt het al het verkeer . Het groene mannetje verschijnt, zodat ze veilig kunnen oversteken.