Je houdt de scooter omhoog door afwisselend licht te remmen en gas te geven. Zo blijft het voorwiel in de lucht zweven en kun je de wheelie zo lang trekken als je wilt! En dat is hoe het moet. Nu is het alleen nog een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.
De beste manier om het te oefenen, is op een licht stukje bergop, met je zadel voldoende hoog en in een makkelijke versnelling. Dan moet je enkel nog dat voorwiel in de lucht krijgen. Dat doe je door je borstkas naar beneden te brengen, plots je bovenlichaam naar achteren bewegen en tegelijk accelereren.
De versnelling Mensen die goed wheelies kunnen maken zeggen allemaal dat het op een iets hogere snelheid makkelijker is. Voor beginners is dat natuurlijk eng en te risicovol. Toch raden we aan om het niet stapvoets te proberen maar met iets meer snelheid.
De minimumboete is 300 euro. Bestaat het vermoeden dat de rijder 'zijn acties mogelijk zal herhalen', dan mag de politie het voertuig (en rijbewijs + papieren etc) meteen in beslag nemen voor een duur van maximaal 72 uur. De maximumboete is 10.000 euro.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
waarschijnlijk bevalt het wegrijden en terugschakelen het moeilijkst, en terugschakelen moet je niet al te gauw doen, de eerste keren dat je dit doet zal de brommer waarschijnlijk heel erg op de motor gaan remmen, dit is niet erg, dan trek je even de koppeling in, totdat je iets minder snel rijd en geef je weer gas.
Een van de belangrijkste processen van het motorrijden is schakelen. Het lijkt misschien moeilijk, maar schakelen op een motor is eigenlijk heel makkelijk. In dit artikel laten we je zien hoe je het doet!
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Dat ligt er aan, een scooter met traploze transmissie rijdt altijd op maximaal toerental. Verbruik is dan 1:15 Als je een brommer met versnellingen hebt of een ouderwetse automaat zal het naar de 1:30 à 40 gaan. Met een 4-takt zal het ongeveer 20% zuiniger gaan.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Aanschaf van de brommer: de kosten van het kopen van een brommer varieren van euro 1.000 tot euro 3.000. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met aanvullende zaken zoals een helm en een slot. De afschrijving is 10-20% per jaar, derhalve zijn de kosten van afschrijving euro 100 – 600 per jaar.
Voordelen van schakelbrommers
De prestaties zijn beter bij zelf schakelen. Hoe goed een automaat ook is, met meer controle rijd je toch wat prettiger. Je voelt de motor en je wordt één met de schakelbrommer. Dit gevoel heb je niet met een automaat die toch meer een tweewieler is om van A naar B te rijden.
Re: terugschakelen
Als je er de tijd voor hebt, een tussenversnelling kiezen. Van 5 naar 2 is nogal een grote stap met een te groot verschil in toerentallen. In extreme gevallen kan het maar dan loeit de motor wel even als je wat te vroeg naar 2de schakelt en de snelheid nog niet echt past bij 2de.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.