Een simpele manier om je kind te laten weten dat hij/zij iets goed heeft gedaan is door hem/haar affectie te geven. Een knuffel, kus of glimlach om de kleine dingen te belonen, zoals stil zitten, een taak zonder gezeur afronden of zelfs samen spelen. Vergeet niet om verbale goedkeuring te geven.
Kinderen discipline bijbrengen werkt alleen als ouders tegelijkertijd een warme en liefdevolle band met hun kind opbouwen. Dat doen ze door tijd, aandacht en genegenheid aan hun kind te geven. Praat veel met je kind, toon belangstelling voor de dingen op school en ga eens kijken als je kind moet voetballen.
Kinderen ondervinden een cumulatieve stressreactie van te veel activiteiten, keuzes en speelgoed. Kinderen hebben heel wat rust nodig om de drukte in balans te brengen. Wat je kan doen: Door voldoende rusttijd en speeltijd in te lassen, gaat het gedrag van kinderen er vaak zienderogen op vooruit.
draai je hoofd om en maak geen oogcontact. laat geen boosheid blijken door je manier van doen of je gebaren. doe alsof je druk met iets bezig bent of loop de kamer uit. zorg ervoor dat het ongewenste gedrag van je kind geen materiële beloning of een beloning in de vorm van een activiteit oplevert.
Negeren als vorm van emotioneel misbruik
Wanneer een ouder het kind vaak en voor een lange tijd negeert, onttrekken ze zich uit deze relatie. Het kind zal zich verlaten, afgewezen, machteloos, ongewenst, onbemind en gefrustreerd voelen.
Vaak zie je dat kinderen thuis negatieve aandacht gaan vragen als ze zich vervelen en geen échte aandacht krijgen. Dan gaan ze negatieve aandacht vragen door negatief gedrag te vertonen en door ruzie te maken. Belangrijk is dus om in ieder geval zelf het voortouw te nemen met voldoende positieve aandacht.
Uit jaren lang onderzoek blijkt dat straffen niet werkt. Het belonen van goed gedrag werkt wel effectief, want kinderen leren dan wat gewenst gedrag is. Bij straffen niet. Straffen leidt niet tot een positieve gedragsverandering.
De basis leren kinderen door veel te oefenen met sociale situaties op jonge leeftijd. De periode tussen 3 en 5 jaar is erg belangrijk voor het ontwikkelen van het geweten. Dus in deze fase kun je als ouder extra alert zijn op het samenspel van je kind. Maar ook hoe ze zich buitenshuis gedragen.
Circa 6 tot 11 jaar
Vervelend gedrag stopzetten: stuur een vriendje bijvoorbeeld eerder naar huis. Een time-out: je kind een korte tijd op een bepaalde plek zetten om na te denken. Zelf de fout herstellen: als ze iets kapot maken het zelf laten opruimen.
Hoelang? Je kan een time-out net zoveel minuten laten duren als je kindje levensjaren telt. Een peuter van 2 jaar laat je 2 minuten op de trap zitten, een peuter van drie jaar 3 minuten, enzovoorts. Voor een dreumes moet een time-out niet langer dan 1 minuut duren.
Vanaf het moment dat kinderen nieuwsgierig worden en daar naar gaan handelen, is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat wel en niet mag. Meestal komt dat moment als je baby tussen de zeven en negen maanden oud is.
'Goede straffen' kunnen zijn: een time-out (even stil zitten in de gang of in een hoekje zonder aandacht) of een speeltje afnemen en het een etmaal verborgen voor hem houden. Ook slecht of zeurend gedrag compleet negeren kan bij sommige peuters werken. Een corrigerende tik is geen goed idee.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Je kunt veel beter een half uur per dag écht alleen maar met je kind bezig zijn - spelen, lezen, etc. - dan urenlang half met 'm bezig zijn. Half wil zeggen: in dezelfde kamer zijn, terwijl jij mailt, appt of stofzuigt terwijl je kind een film kijkt. Dat is niet echt aandacht geven."
Gevolgen van een verwend kind
Als je kind verwend gedrag vertoont, kan dit gevolgen hebben voor zijn ontwikkeling, zowel nu als later. Hij kan moeite hebben of krijgen met: Samen spelen.
Als je kind brutaal is of opstandig doet, blijf dan rustig. Je stem verheffen of schreeuwen helpt niet. Als je je kind zijn zin geeft, beloon je het gedrag en gaat je kind het vaker doen. Als je kind is afgekoeld, is het belangrijk dat je met je kind over het gedrag praat.
En dit onvolwassen gedrag kent bijna altijd maar twee redenen. De Botton vertelt dat de twee redenen een laag gevoel van eigenwaarde en weinig vertrouwen in anderen zijn. Deze twee dynamieken zijn vaak al in de kindertijd ontstaan en kunnen zich op latere leeftijd op verschillende onvolwassen manieren uiten.
Zeg tegen uw kind dat u ontstemd bent om wat het deed, niet om wie het is. Zeg dus bijvoorbeeld niet "je bent vervelend" of "je bent stout", maar zeg duidelijk welk gedrag u niet meer wenst te zien. Wat kinderen met autisme in één context leerden, passen ze niet altijd in een andere toe.
en van oorzaak en gevolg (waar blijft de roltrap als hij wegglijdt?) Vaak legt een kleuter verbanden die niet kloppen. Het hoogtepunt van deze magische periode ligt tussen vier en vijf jaar. Pas als kinderen zes à zeven jaar zijn, kunnen ze het verschil beter maken tussen werkelijkheid en fantasie.