De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
“Dus een grotere airco-installatie moet je langer vacumeren. Daarom houden wij een uur per kilo aan. Heb je een installatie waar 500 gram koudemiddel in moet, dan vacumeer je een half uur.”
Op welke druk vacumeer je een systeem
De NEN-EN 378 eist, dat de absolute druk tijdens het vacuümeren onder de 270 Pa moet komen. Dit houdt in, dat de vacuümmeter een druk aan dient te wijzen die lager is dan 270 Pa - omgevingsdruk!
Vacumeren na de montage
Het wordt aangeraden dat een airco na installatie gevacumeerd wordt. Het vacumeren van de airco houdt in dat alle stoffen die niet condenseren zoals: waterdamp (vocht), stikstof, lucht en stofdeeltjes worden verwijderd.
Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft.
Bij het vacumeren worden de leidingen vacuüm gezogen, waardoor deze ongewenste elementen uit de installatie wordt gehaald. Na het vacumeren kan de installatie (opnieuw) worden gevuld. Bij een nieuwe voorgevulde airco gebeurt dit door het reservoir in de buitenunit open te draaien.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen. In een aantal testtoestellen is dat al gelukt.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar.
Een volledig leeg systeem is merkwaardig. Het natuurlijke verlies aan koudemiddel van ongeveer 10 procent op jaarbasis verloopt dus geleidelijk. De gebruiker merkt een geleidelijke afname van het koelend vermogen maar u lijkt een spontaan gebrek te omschrijven zonder klachten vooraf.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
In de vacuümtechniek werken we met absolute drukken in millibar (mbar). De toevoeging "absoluut" betekent dat de waarde refereert naar het absoluut perfect vacuüm. Perfect vacuüm heeft een druk van 0,0000 mbara.
Vacuüm maakt men met vacuümpompen, door een gedeeltelijk vacuüm te creëren met het verplaatsen van lucht. Op aarde is hiervoor een vat nodig. Door lucht uit een afgesloten vat te pompen (het vat vacuüm te maken), vermindert de druk in het vat. Hoe meer lucht uit het vat gepompt wordt, hoe lager de druk.
Een vacuümmeter meet de druk onder de atmosferische druk. Normaal gesproken wordt de atmosferische druk als referentie genomen en wordt de vacuümdruk in negatieve waarden weergegeven, dus -1 barg (-15 psig) betekent volledig vacuüm.
BELANGRIJK: vacuüm verpakken vervangt het koelen of diepvriezen NIET. Alle bederfelijke voedingswaren, die moeten worden gekoeld, moeten koel bewaard of ingevroren blijven, nadat ze vacuüm zijn verpakt. Verpak zachte kaas, champignons, knoflook of uien niet vacuüm. Behalve als je het daarna invriest.
U kunt soep niet vacumeren als het nog vloeibaar is. Het vacuüm verpakken van vloeistoffen is een beetje lastig vandaar mag je niet zomaar soep vacumeren. De manier waarop u dit alles omzeilt, is door de soep eerst in te vriezen.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
- Het koelmiddel in de leidingen zal zeer warm of zeer koud zijn, wat kan leiden tot bevriezing of brandwonden. Raak de elektrische onderdelen niet aan met blote handen tijdens en onmiddellijk na het gebruik. - U kunt dan brandwonden oplopen.
Lengte leidingen airco beïnvloedt het rendement
De kortst mogelijke afstand tussen een binnenunit en de buitenunit is drie meter. De maximaal toegestane lengte is afhankelijk van de capaciteitsklasse van de buitenunit.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.