Uw wil geschiede in de hemel zoals ook op de aarde. en vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Leid ons niet in de verzoeking maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid.
1 Korintiërs 1:4-5. Ik dank mijn God altijd voor u, omdat hij u in Christen Jezus zijn genade heeft geschonken. Door hem bent u in elk opzicht rijk geworden.
Het betekende dat je nooit in je leven had hoeven afzien en dat je dus niet moest zeuren.
Het woord eucharistie is afgeleid van het Griekse εὐχαριστέω; eucharisteo, dat dankzeggen betekent. In het Nieuwgrieks betekent eucharisto nog altijd bedankt of dankjewel, alleen wordt het uitgesproken als evcharistó.
Het doopsel, het vormsel, de biecht, de heilige communie of eucharistie, de priesterwijding, het huwelijk en de ziekenzalving. Het waren de belangrijkste overgangsrituelen in het leven van middeleeuwse katholieke gelovigen.
Tijdens de consecratie spreekt de priester, na de epiclese, dezelfde woorden die Jezus-Christus zelf ook uitsprak over brood en wijn in het Cenakel na het Laatste Avondmaal. De priester buigt zich over de hostie en zegt: "Hoc est enim Corpus Meum." ("Want Dit is Mijn Lichaam.")
Wij danken God voor spijs en drank omdat het zijn geschenken zijn. Hij geeft ze ons van de overdaad zijner schepping. Hierom moeten wij eerbied hebben voor ons voedsel.
En na de maaltijd bad zij het dankgebed, dat luidde: O, Heer, wij danken U van harte Voor nooddruft en voor overvloed. Waar menig mensch eet brood der smarte, Hebt gij ons mild en wel gevoed.
In het gebed zoekt de gelovige contact met God, hierin bijgestaan door de Heilige Geest; belangrijke motieven voor gebed zijn onder meer: het loven van God, het zich inleven in Zijn blijde boodschap, het afsmeken van vergeving van de zonden en het vragen van Zijn weldaden voor in het aardse bestaan.
Tijden van gebed
Salatoel-Fadjr: het gebed in de morgen. Salatoel-Zoehr: het gebed in de middag. Salatoel-'Asr: het gebed in de namiddag. Salatoel-Maghrib: het gebed na zonsondergang.
De salat of salah (Arabisch: الصّلاة, as-salah) is het rituele gebed binnen de islam. Het is een van de vijf zuilen van de islam en dus verplicht (fard). Moslims zijn verplicht vijf keer per dag de salat te verrichten, volgens een Hadith door God aan Mohammed – ﷺ vrede zij met hem – gegeven tijdens de Nachtreis.
Korte gebeden
Vader, voor een lang gebed, ben ik nu te moe. Daarom zeg ik: 'Dank u wel' en doe mijn ogen toe. Amen. Lieve God, ik vind het fijn voor ik ga slapen bij u te zijn.
Bidden is zo bezien de binnenkant van dankbaarheid. Het is belijden dat God de Bron van genade is, ook van de genade van de dankbaarheid. In de omgang met God zit een cirkelgang. We bidden om de Heilige Geest om dankbaar te kunnen zijn en de door Hem geschonken dankbaarheid brengt ons tot het bidden.
Het gros van de tafelaars zegt waarschijnlijk gewoon 'Eet smakelijk', maar in menig gezin is er ook een ritueel: je vouwt je handen voor een gebed of houdt elkaars hand vast. Of er klinkt een lied, een spreuk of een wens. Ook het einde van een maaltijd wordt wel met formules gemarkeerd.
De verwondering over wie God is, vormt de diepste bodem van de lofprijzing. Zo is dat ook te horen in Psalm 145: 'Ik zal U verhogen, mijn God, Gij Koning, ik zal uw naam prijzen voor altoos en immer (…) De Here is groot en zeer te prijzen, (…) Genadig en barmhartig is de Here, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
'Prijzen' betekent dat je ziet hoe waardevol iets of iemand is. Het bijzondere hieraan is dat zinnen als 'een prijs behalen', 'iets op prijs stellen', ' een te hoge prijs' of 'god prijzen' allemaal hetzelfde 'prijs' gebruiken.
Hostie. Ouwel wordt in de Oud-rooms-katholieke, Oudkatholieke, Rooms-Katholieke Kerk en Vrij-Katholieke Kerk gebruikt tijdens de eucharistie. Het dient hiervoor van zuiver tarwemeel, dus zonder toevoeging van gist of andere ingrediënten, te zijn gemaakt. Na de zogenaamde consecratie wordt de ouwel hostie genoemd.
In de Rooms-Katholieke Kerk bestaan twee rituelen voor de uitreiking van de hosties: op de tong of op de hand. Tot aan het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) kregen gelovigen de communie op de tong uit handen van de priester .
De procedure is helder. Aan komen lopen met je handen gevouwen voor je buik en je linkerhand plat openen met je rechterhand eronder. Dan met je rechterhand de hostie eraf pakken - even blijven staan - amen zeggen, de hostie in je mond stoppen, omkeren en teruglopen.
Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens. In die zin staat een sacrament tegenover gebed en offer, waarin de mens nadert tot God.
Ziekenzalving binnen de Rooms-Katholieke Kerk
De priester brengt de Heilige olie aan op het voorhoofd en op de handen met de woorden: Moge onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn Heilige Geest.
De laatste heilige sacramenten of laatste sacramenten worden in de traditie van de Rooms-Katholieke Kerk toegediend aan zieken die in acuut levensgevaar verkeren.